:

Magyar csapat száll szembe a Kiflivel és a Tescóval – így alakítanák át, ahogy vásárolunk

Magyar csapat száll szembe a Kiflivel és a Tescóval – így alakítanák át, ahogy vásárolunk

Felépítette az Edigitalt, végigvitte az Emag-fúziót, aztán kiszállt, hogy a Jófogásra és a Vaterára húzzon fel új birodalmat. Most a Kiflivel és a Tescóval is versenyre kell: Várkonyi Balázs új piacra tette be a lábát, befektetett az Avokado platformba, ami csavart próbál vinni az online bevásárlásba.

Váratlan bejelentés futott be a Forbes.hu-hoz: bővül tovább a magyar e-kereskedelem egyik alapemberének új birodalma. Külföldön már kipróbált modellt erősítenének meg itthon.

A felek elsőként velünk közölték, hogy Várkonyi Balázs Edigital-alapító, a Vatera.hu és a Jófogás.hu befektetője és ügyvezetője (és többszörös Forbes-címlapos) stratégiai együttműködésre lép az Avokado nevű startuppal, a Várkonyi-Kelemen-féle ED Group Kft. részesedést szerez az online bevásárlóplatformban. (Kelemen Gyula Várkonyi régi üzlettársa, együtt építették fel az Edigitalt.)

A tranzakció értékét és a megszerzett részesedés méretét nem közölték a Forbes.hu-val, a célját viszont igen:

„a hazai online kiskereskedelem képének átalakítása”, és hogy az online FMCG-szektor méretéből (napi fogyasztási cikkek piaca) „5–10 százalékot” kiszakítsanak.

Több ebből „Hazugság” – visszaszól a Kifli-vezér az áraikat ekéző Tescónak A Temu letarolta a magyar piacot. Eljött a filléres kacatok és használt cuccok kora?

Harc a magyar bevásárlókosarakért: külföldi multik kontra magyarok

Az 5–10 százalék ambiciózus cél egy olyan szektorban, amit a GKID 2022-es forgalmi listája szerint külföldi anyacégű szereplők dominálnak az első öt helyen (a cseh Kifli, az angol Tesco, a francia-magyar Auchan, valamint a német Rossmann és DM), teljesen magyar tulajdonú webshop a hatodik (Pelenka.hu) és nyolcadik helyen (iDrinks) található csak az első tízben.

Az itthon futó nemzetközi óriások egyre kevesebb teret hagynak a magyar cégeknek, Várkonyival, aki tapasztalt befektető és szakember az online piacon, érintettük is a tavaly készült interjúnkban, hogy a magyar tulajdon és menedzsment szerepe miért különösen fontos most az iparágban.

„Büszke vagyok arra, hogy az Avokado menedzsmentjével közösen egy olyan platformot építhetünk tovább, amely újradefiniálja a magyarok online vásárlási élményét – mondta a befektetés kapcsán Várkonyi. – Azon dolgozunk, hogy közösen új standardot állítsunk fel, és alakítsuk a magyarországi kiskereskedelem jövőjét.”

Várkonyi Balázzsal legutóbb 2023 októberében készített interjút a Forbes.hu. Fotó: Sebestyén László.

A modell, ami külföldön már bevált

Várkonyi nem egy egyszerű webshopba fektetett, annál többe. Az Avokado 2022-ben indult több mint 25 év e-keres tapasztalattal a csapatban. Az alapítók között találjuk Székács Tibort, aki vezette az egykori Plus diszkonthálózatot, a magyar Aldit, de dolgozott a Hofernél is felsővezetőként.

A platformon egyszerre több üzlet kínálatából lehet egyetlen kosárba rendelni. Ezzel nemcsak a vevői kényelmet, hanem a fizikai kiskereskedők dolgát is megkönnyítenék az online térben. Az ígéret: te időt, energiát spórolsz akár bolti áron, a boltnak pedig gyorsabb digitális átállást és vevőkörbővítést biztosítanak – meg kevesebb logisztikai tennivalót.

A platformon keresztül most olyan üzletek kínálatából pakolhatunk a kosarunkba, mint a Metro, a Manna, az Ecofamily, az Alma Gyógyszergyárak, a Culinaris vagy például a Hússzabóság.

„Az együttműködésünk nem kizárólag üzleti lépés, hanem újabb mérföldkő az innováció és a hatékonyságnövelés útján” – mondta Matócza Szabina ügyvezető.

Az Avokado létrehozásának kiindulási pontja az Egyesült Államokbeli Instacart platform volt, az ügyvezető szerint ennek a modelljét, rendszerét és technológiáját szabták a magyar piacra és igényekre. „Hisszük, hogy ebben a törekvésünkben az újonnan kötött partnerség is szerepet játszik majd.”

Így áll a magyar e-kereskedelmi piac

A befektetéssel együtt bejelentették, hogy a február 14-16. között leadott rendeléseket ingyen szállítják házhoz a futárok, sőt egy szerencsés visszanyerheti a rendelése teljes összegét. Ami a növekedési terveket illeti, nem lesz könnyű dolguk az online szolgáltatásokba és piacszerzésbe komoly összegeket invesztáló nagyok árnyékában, a Kifli elvileg 2023-ra még nyereségbe is fordult.

Ami az itthoni piactereket illeti, bár az FMCG-t nem feltétlen érinti, van egy trendforduló a magyar e-kereskedelemben, lassul a belföldi új termékes forgalom, a jövő pedig a használtárus piactereké (is). A jelen viszont, úgy tűnik, Magyarországon is a Temué, negyed év leforgása alatt letarolta a magyar piacot a kínai óriás. Még a hazai plázák fast fashion boltjai is beleremegtek a világ minden pénzét elhirdető Temu népszerűségébe.

Már az Ecommerce Hungary is megkongatta a vészharangot. Szerintük a Temu-jelenség komoly versenyhátrány a magyar szereplőknek és erősen torzítja a versenyt. Most versenyjogi beadványt készülnek tenni a Gazdasági Versenyhivatalnak, amiben összeszedik, szerintük mitől jogsértők a Temu bizonyos gyakorlatai.

Egy nagy üzlet

Tavaly a magyar e-kereskedelem egyik legfontosabb történése volt, hogy az Edigital-alapítók (későbbi Emag), Várkonyi Balázs és Kelemen Gyula kiváltak az Emag-csoportból, vitték magukkal a Vaterát, az Ingatlan.com Zrt.-vel karöltve pedig lecsaptak az eladósorba került Jófogás-Használtautó-pakettre, hogy létrehozzák a legnagyobb, magyar tulajdonú használtcikk-piacteret. Itt a teljes háttérsztori.

A borítóképen balról jobbra: Matócza Szabina, az Avokado ügyvezetője, Barcsay Erik társalapító és technológiai igazgató, Várkonyi Balázs friss befektető és Székács Tibor társalapító-vezérigazgató.

The post Magyar csapat száll szembe a Kiflivel és a Tescóval – így alakítanák át, ahogy vásárolunk appeared first on Forbes.hu.