:

Saltburn

Saltburn

A Rebel Moon mellett a karácsonyi időszak másik nagy hype-ja a Prime Video-ra érkezett művészfilm (?) volt, amit a Promising Young Woman iszonyat gazdag családból származó író-rendezőnője készített. A vagyonát azért emelem ki, mert külön komikus réteget tol erre a sötét komédiára. Drámára? Erotikus thrillerre? Néhol undorítóan WTF pillanatos filmre!

Nehéz spoilerek nélkül beszélni róla, talán pont ezért is kapott némi jelenéletet közösségi médiában, mert “te már láttad? atyaég, az meg az” módon noszogatták egymást az emberek, így kicsit feltűnhetett a kimaradástól való félelem. Akinek a Saltburn volt az első furcsa filmje, az gondolom ki is akadt teljesen a kádas jelenetnél! De előreszaladtam. Az biztos, hogy a tipikus és unalmas jelzők nem durrogtathatóak, legalábbis próbált az írónő meglepetéseket is hozni.

A történet középpontjában egy az Oxfordra érkező fiatal férfi van, akit már beköltözésekor kiközösítenek az old money leszármazottak, senki sem akar vele barátkozni. Amikor kisegíti a legsármosabb és legnépszerűbb gazdagot egy biciklis bajában, akkor az utána tulajdonképpen bevonja a társasági életbe. Sőt, nyárra meghívja a Saltburn-beli nyaralójukba, ahol sokszor vannak vendégek hónapokig.

Többet nem is árulnék el, de a film legérdekesebb húzása, még ha talán nem is teljesen szándékosan, hogy az old money szempontjából mutatja be kicsit a helyzetet. Bár a gazdagokat sem festi le jó színnel, idiótáknak mutatja többször a családot, de mégis mintha felmentené őket, hogy van bennük jó, még ha ők is a társadalmi osztályok csúcsragadozói évszázadok óta. De ez utóbbi már csak azért merül fel bennem, mert Fennell nem csúszkálhatott csak a felszínen. Ugye?

Amit mindenképp kiemelnék, hogy a Saltburn nem csak filmre forgott, de még az operatőre is erős háttérrel bír, konkrétan a Promising Young Womanhez képest egy vizuális mestermű ez, hatalmas előrelépés a rendezőnek, hogy új emberrel működött közre a kinézeten. Amint vége lett, megnéztem ki (Linus Sandgren) és mit csinált előtte, aztán meg sem lepődtem, hogy a Babylont fényképezte korábban. Az is de szép. Kell a csillogás a történethez, minket is el kell kábítson amit Saltburn és lakói képviselnek, és ez be is talál. Talán.

A szereplőgárda élén pedig Barry Keoghan és Jacob Elordi bizonyít, mindketten elragadóan belemerülnek a szerepükbe, és jó nézni, ami letesznek benne. Majdnem azt írtam villantanak. Jó volt főszerepekben látni őket, főleg az előbbit, mert most bizonyította így is, hogy az újonc színészgeneráció mennyire tehetséges tagja. Igen, például a Banshees of Inisherinben is remek, de azért ott nem nyugszik minden az ő vállán.

Nyilván azért is tetszett a film, mert a soundtrack MGMT, Arcade Fire, Block Party és hasonlókkal van tele, szóval mintha egy a 2006-ban játszódó történet utáni évből származó yummie mixtape lenne. Teljesen nosztalgikus volt.

Igen, baromira szórakoztató lett végül a Saltburn a maga elborult (és felszínes) módján, de nyilván nem tudnám mindenkinek ajánlani, mert néhol erős gyomor kell hozzá. Kicsit katasztrófaturizmus, mert üzenet szempontjából hatalmas mellének tűnik a film, teljes empátia nélkül gázol a mostani közhangulatba, viszont így érdekessé teszi, hogy ezt is látjuk. Így már nem is annyira meglepő, hogy a végére mennyire kisiklik, és pont emiatt lesz belőle egy durranás, nem pedig valami több.

Hirdetés

Cimkék

Keresés