:

Egyidősek a Pickkel – íme Erdély legrégebbi húsüzeme

Egyidősek a Pickkel – íme Erdély legrégebbi húsüzeme

Ha Erdélyben élsz, és nem vagy vegetáriánus, vagy nem egy burokban élsz, biztosan nem kell bemutatni a Petry családot, az egyik legsikeresebb és legrégebbi erdélyi húsüzem tulajdonosait. Bár a mára milliárd forintos árbevételű vállalat országszerte csak a 2000-es évek után vált ismertté, a nyolc generációt átívelő Petry hírneve már sokkal korábban kialakult.

Marosvásárhelyen járunk, a húsüzemnél. Kicsit nehéz bejutni a Petry cégcsoport székhelyére, jómagam is keringek egy keveset az épületek között. Az irodában egy magas, jó kiállású, középkorú férfi, Varga-Pál-Petry Zsolt vár. Egy pohár víz kíséretében ülünk le egymással szemben, s elkezdünk beszélgetni.

A család története az 1700-as évekre nyúlik vissza, ekkor még a családtagok mészárosok voltak. Az alapítás Petry Zsigmondhoz köthető, aki először céhbe tömörülve végezte ezt a tevékenységet, majd 1879-ben megalapította a Petry céget. Fia, Petry Sámuel Németországban tanulta ki a mesterséget, onnan hozta haza a tudást. Ő hozta létre az első szalámigyárat is. A cég egészen a romániai kommunizmus megjelenéséig fennállt. „Bár a Pick szalámi márkája mellett 1869-es évszám áll, tudtommal ők először paprikatermesztéssel foglalkoztak, csak a későbbiekben kezdődött el a most is ismert Pick húsipari története. Mi már őket megelőzően is ezzel foglalkoztunk” – meséli Zsolt.

A vállalatot a 90-es évek elején indították újra, majd részben saját tőkéből, részben pályázatból, részben pedig banki hitelből építette meg a család 1995‒1996 környékén azt a húsüzemet, amelyet ma is használnak. Az elmúlt húsz évben folyamatosan fejlesztették az üzemet. Jelenleg

napi 200 sertés és 50 marha levágására, illetve 12 tonna hentesáru feldolgozására alkalmas gépsoraik vannak.

Varga-Pál-Petry Zsolt / Fotó: Bereczky Sándor

Látták a perspektívát Székelyudvarhelyben

Zsolt gyerekkora óta tudja, hogy vállalkozó szeretne lenni. Egészen fiatalon, 1999-ben, amikor Udvarhelyre ment tanulni, már belevágott a vállalkozói létbe. Júliával (akinek akkoriban édesapja vezette a Petryt)is ott ismerkedett meg. Rövid időn belül nemcsak egy párt alkottak, hanem elindították az addig csak Vásárhelyen jelen levő Petry udvarhelyi nagykereskedelmi egységét is.

Zsolt és Júlia a 2000-es évek elején csatlakozott be a vállalkozás életébe – akkorra Vásárhelyen már működött a húsüzem és három boltot is nyitottak. A fiatalok úgy látták, hogy ennek lenne sikere más városban is, így negyedik boltként létrehoztak egy nagykereskedést a körülbelül száz kilométerre található Székelyudvarhelyen. A családfő, Zsolt apósa, Petry Zalán Endre a kommunizmus ideje alatt nem tudta a saját vállalkozását fejleszteni, a közélelmezésénél dolgozott akkoriban. Így amikor visszakapták az épületeket, és ismét lehetett vállalkozni, tisztán látta, hogy milyen lehetőségek vannak a városban, illetve az iparágban. Ahogyan Zsolt fogalmaz: „Apósom támogatott minket a vállalkozásban, én régóta tudtam, hogy ezzel szeretnék foglalkozni, Júlia pedig látta a perspektívát Székelyudvarhelyben.”

Így indult el a közös vállalkozásuk, amivel később bekapcsolódtak a családi cégbe. Arra a kérdésemre, hogy mi lett volna, ha csődöt mond az udvarhelyi üzlet, Zsolt csak ennyit felelt: „Nem volt ez egy akkora projekt, nem voltunk ennyire tudatosak és megfontoltak. Mi csak azt szerettük volna, ha diákként pénzt tudunk keresni, ráadásul úgy, hogy ezzel a családi vállalkozást is segítjük.” Azt mondja, nem volt annak befolyásoló ereje, hogy ő vér szerint nem Petry, apósa mindig támogatta feleségével közös ötleteiket.

A generációváltás, mint mindig, itt sem volt teljesen zökkenőmentes.

Mind a mai napig a szülőknek vétójoguk van egy-egy döntés kapcsán, és ezzel időnként élnek is. Az elmúlt években sikerült terjeszkedniük, mára már nemcsak Marosvásárhelyen vannak jelen több üzlettel, hanem Erdély-szerte. A terjeszkedés logikája az volt, hogy olyan helyeken nyitnak újabb üzleteket, ahol jobban ismerik a piacot. Marosvásárhelytől Udvarhely felé indultak, de nyílt már üzletük Szászrégenben, Maroshévízen, Ludason, Csíkszeredában, Marosszentgyörgyön, Kolozsváron pedig több is.

Bisztró, piac, étterem

A húsáru feldolgozása mellett újabb projektbe kezdtek, 2017-ben elindították a Petry Bistrót is Marosvásárhely központjában. Az első év természetesen a vendégek odacsalogatásáról szólt, ahogy Zsolt fogalmaz, „meg kellett tölteni a helyet”. Mára sikerült egy olyan éttermet elindítaniuk, amely nemcsak a turisták számára kecsegtető, hanem a vásárhelyi lakosok számára is. De a bisztróval párhuzamosan elindították a Local Farmers Marketet, majd 2022-ben a Petry Urban Grillt is.

Előbbi a helyi termelők számára biztosít lehetőséget, míg utóbbi egy modernebb stílusú étterem a Hilton szálloda mellett.

A Petry Bistróval nagyot álmodtak: az árakat például az átlag fölé lőtték. Vásárhelyi ismerőseim közül mindenki elismerte, hogy sikeres a hely, de a jól bejáratott vendégkörön kívül ritkán dönt úgy egy négytagú család, hogy valakinek a születésnapját ott ünnepeljék meg. „Nem az átlagember zsebéhez van ez szabva” – mondja egy vásárhelyi középiskolai tanárnő. A hasonló iparágban tevékenykedő vállalatok vezetői is elismerik, hogy a Petry Bistróba érdemes ellátogatni akkor, ha jó minőségű, jól elkészített húst szeretnénk enni. A bisztróban odafigyelnek a vegetáriánusokra is, és a későbbiekben szeretnének húsmentes termékeket is forgalmazni.

Varga-Pál-Petry Zsolt, Varga-Pál-Petry Júlia, Wisky Petry Ágnes és Wisky Petry András. Ágnes Júlia testvére, időközben ő és férje, András is beszálltak a cégvezetésbe; Fotó: Bereczky Sándor

Zsoltnak vegyes érzései vannak az elmúlt időszakról: „A 2020-as és 21-es évek jónak mondhatók, 2022-ben viszont visszaesés volt minden szempontból. Természetesen a cég törekszik a minél jobb válságmenedzsmentre, de a nadrágszíjat meg kell húznunk.” A nagyobb beruházásokat el kell halasztaniuk, pedig szerettek volna a menedzsment számára új irodaépületet építeni. A tavalyi évet 1,6 millió lej nettó profittal (kb. 320 ezer euróval, azaz nagyjából 123 millió forinttal) zárta a Petry cégcsoport, szemben a 2021-es 2,8 millió lejjel.

Cégadatok

Nettó profit (teljes cégcsoport; cégközlés alapján):

2022: 1,6 millió lej (kb. 123 millió forint) 2021: 2,8 millió lej (kb. 216 millió forint) 2020: 2,8 millió lej (kb. 216 millió forint)

Forgalom:

2022: 70 millió lej (kb. 5,4 milliárd forint) 2021: 62 millió lej (kb. 4,8 milliárd forint) 2020: 63 millió lej (kb. 4,9 milliárd forint)

Figyelik a konkurenciát

Bár nincs olyan marosvásárhelyi húsüzem, ami regionálisan ennyire ismert lenne, mint a Petry Erdélyben, vannak konkurensek, akiket Zsolték figyelnek. Azt mondja, nem másolják versenytársaikat, viszont követik, hogyan áraznak. Különösebb kapcsolatuk nincsen a versenytársaikkal, leszámítva a székelyföldi Bertis vállalatot. „A multik közül a Kauflanddal és Carrefourral állunk üzleti kapcsolatban, ott megtalálható több termékünk is, illetve van olyan üzlet is, ahol saját brand alatt van húspultunk, de nem számottevő része a bevételünknek.” Az innovációt, a fejlesztéseket és az ötleteket külföldről hozzák.

Jövőbeli terveik bőven vannak. Szeretnének újabb üzleteket nyitni, az étteremláncot bővíteni, illetve rövid időn belül egy rendezvénysátrat és panziót elindítani Kelementelkén, ahol a család borászata is működik, egy régi nemesi kúria épületében. Szeretnének még inkább a vendéglátás felé nyitni, illetve egy újabb termékvonalat is bevezetni, ami még több előre csomagolt termékeket kínál a vásárlók számára. Természetesen ott van az új épület, amelyről egyáltalán nem mondtak le. „Az elmúlt húsz évben alakítottuk ki a most (is) működő Petry vállalatot. Ha meg kellene határozzam, hogy hol tartunk, azt mondanám, hogy nagyjából félidőnél…”

The post Egyidősek a Pickkel – íme Erdély legrégebbi húsüzeme appeared first on Forbes.hu.