:

Reisz Gábor díjnyertes filmje a magyarázat mindenre, ahogyan a Nemzeti Filmintézet viselkedik

Reisz Gábor díjnyertes filmje a magyarázat mindenre, ahogyan a Nemzeti Filmintézet viselkedik

Reisz Gábor harmadik nagyjátékfilmje, a Magyarázat mindenre szombaton nyerte el a velencei filmfesztivál Orrizonti nevű szekciójának fődíját. A film aktuálpolitikai témákat feszeget, két és fél órában járja körbe Magyarország kettészakadt társadalmi rendszerét. Úgy tűnik, ez utóbbi a film elő- és utóéletét is rendesen áthatja, Oscarra például már ne is számítsunk.

Szűkszavú gratuláció

Reisz több sikertelen pályázat után a Magyarázat mindenre ötletével már nem is jelentkezett támogatásra a Nemzeti Filmintézetnél (NFI), helyette magyar-szlovák koprodukcióban, valamint a Szlovák Audiovizuális Alap támogatásával készült el szerény költségvetéssel, minimálstábbal. A Magyarázat mindenre tehát Buda Flóra Anna animációs kisfilmje, a magyar-francia közreműködésben készült, 27 után egy újabb produkció, ami az NFI közvetlen támogatása nélkül nyert fontos díjat világversenyen. A 27 idén Cannes-ban a rövidfilmes szekció Arany Pálma fődíját vitte el.

Már a 27-nél is kínos volt a helyzet, amikor az NFI úgy próbált gratulálni Buda sikeréhez, mintha bármi közük is lett volna a produkcióhoz, és előtte nem kaszálták volna el háromszor is a filmtervet. „Óriási gratuláció” – posztolta akkor a kormányzati szervezet.

Reisz díja esetében sem sikerült kevésbé kellemetlenre a méltatás.

Szombat éjszakai posztjában annyit sikerült írnia az NFI-nek, hogy „nagy öröm, hogy a velencei filmfesztivál két legfontosabb díját olyan filmek nyerték el, amelyeket magyar filmesek készítettek”. A velencei fődíjas Szegény párákról, Jorgosz Lantimosz új filmjéről még megjegyezték, hogy itthon forgott és hogy jelentős magyar közreműködéssel készült el, Reisz filmjének viszont csak a címét sikerült bepötyögni. Bár közvetlen állami támogatás híján és a film témáját tekintve valahol érthető is az ő részükről.

Nem indult el a fejünkben a hegedű az NFI gratulációjától. Forrás: Nemzeti Filmintézet // Facebook

Akik nem várták meg a díjátadót

Időközben a hivatalos magyar Oscar-nevezésről döntő testület is összedugta a fejét – és bejelentést tett, még mielőtt a velencei díjátadóra sor kerülhetett volna.

Ahogy az minden ősszel lenni szokott, a filmügyi kormánybiztos Káel Csaba, az NFI Filmszakmai Döntőbizottsága többedmagával döntést hozott. Ott ült köztük a tavaly nevezett kurzusfilm, a Blokád kritikuslökdöső rendezője, Tősér Ádám is, aki nemrég Csákvári Géza filmkritikus szerint „lenácizva” lökte fel őt a Magyar Mozgókép Fesztivál egyik eseményén. Tősér később bocsánatot kért, és az Indexnek azt nyilatkozta, vállalja a következményeket. Az incidens másnapján közönség előtt vette át a fesztivál legjobb filmnek járó díját a Blokádért, azóta pedig társrendezőnek is behívták őt egy közel félmilliárd forint állami támogatással készülő dokumentumfilmbe.

Az NFI pénteken közölte, hogy a testület a Gauder Áron-féle Kojot négy lelkét választotta ki Magyarország Oscar-nevezésének az amerikai filmakadémia legjobb nemzetközi film kategóriájába. 19 egész estés magyar filmből választottak, indoklásul pedig az animációs film fesztiválkörútját is említették. Például azt, hogy a neves animációs fesztiválon, a francia Annecyn a zsűri díját, Sanghajban pedig a legjobb animációs film díját kapta meg az alkotás.

A Kojot négy lelke kritikai fogadtatását, valamint nemzetközi visszhangját nem szabad alábecsülni. Mégis nagyon ritka, hogy egy ország animációs filmet küld a nemzetközi filmes kategóriába. Ami azt illeti, ilyen eddig csak kétszer történt, legutóbb az itthon 2022-ben bemutatott Meneküléssel.

Természetesen azt kívánjuk, hogy a Kojot négy lelkének sikerüljön megtörnie az átkot. Csak lássuk be, hogy animációs filmként kicsit az esélyetelenek nyugalmával fog versenyezni az élőszereplős nevezések között.

Részlet a Magyarázat mindenre című filmből. Fotó: Cirko-Gejzír

Oscar bácsi meg nem gyütt

A Magyarázat mindenre remek sajtóvisszhangnak örvendhetett Velencében. Nemcsak a neves hollywoody lapok, a The Hollywood Reporter vagy a Variety pozitív kritikái miatt, de Reiszék a nemzetközi sajtónak is sikerrel adták át a film üzenetét, meg azt is, amit a magyar filmgyártás helyzetéről vagy a hazai politikai-társadalmi klímáról tudni érdemes.

Utóbbiakról az író-rendező a díj átvételekor a színpadon is meg tudott nyilvánulni a köszönőbeszédében. Többek közt úgy fogalmazott: „Amint azt tudják, a független filmesek és projektek nehéz helyzetben vannak ma Magyarországon. Ezért ha szabad, arra kérem önöket, kövessék a magyar tehetségeket, és segítsék az útjukat.”

Szóval a Magyarázat mindenre a friss, kortárs filmtrendeket összegző Orrizonti kategória egyik nagy esélyese volt – olyannyira, hogy még a velencei felhozatal bejelentésekor Alberto Barbera, a fesztivál igazgatója már-már bocsánatot kért, hogy Reisz filmje nem a hivatalos versenyprogramban fog küzdeni az Arany Oroszlánért.

Ezért valahol szomorú, de megmosolyogtató is, hogy az NFI Oscar-nevező testülete nem várta meg a múlt szombati díjátadót, és már pénteken bejelentette döntését.

Azt a közleményből nem tudni, hogy látták-e a Magyarázat mindenrét. Azt viszont igen, hogy a korábbi fesztiválos szereplés is fontos szempont lehet a nevezés során, márpedig egy díj Velencéből azért elég jól tud jönni az Oscar-versenyben. A határidőket nézve sem tűnt indokoltnak a kapkodás. Persze, a nevezési folyamatokra nehéz rálátni, ahogy úgy általában az NFI belső működésére. De azt tudni, hogy idén a nevezéshez szükséges anyagok leadási határideje október másodika, a Magyarázat mindenre október 5-i magyar bemutatódátuma pedig szintén megfelel a nevezési kritériumoknak.

Hát leforgott az állam kedvenc sorozata, a 10 milliárd forintos Hunyadi

Innen már csak találgatni lehet, hogy vagy csak szimplán nem tetszett nekik és nem tartották elég erős indulónak az illetékes döntéshozók az alkotást, vagy pedig az van, hogy hivatalos filmtámogatási szervként arcvesztés lenne NFI-támogatás nélküli filmet nevezni.

Persze, előfordulhat az is, hogy a jelenlegi filmtámogatási rendszerben, ami mára kijelölte kedvenc, főképp NER-közeli producereit Lajos Tamástól Rákay Philipig, és szinte már csak nagy történelmi produkcióknak szokott kiemelt összegű, akár sokmilliárdos támogatásokat kiosztani,

aktuálpolitikai töltetű filmmel már hiába reménykedik bárki is abban, hogy a nevező testület majd Oscarig segíti őt jutni. Főleg úgy, ha a film még Orbán Viktor miniszterelnökről is utalást tesz, ahogy azt a Magyarázat mindenre is teszi.

Kapcsolódó

A küzdéshez hit, missziótudat és sok jó barát kell − 8 gondolat Reisz Gábortól

A borítóképen Reisz Gábor, a Magyarázat mindenre című film rendezője, kezében a velencei filmfesztivál Orizzonti szekciójának fődíjával.

The post Reisz Gábor díjnyertes filmje a magyarázat mindenre, ahogyan a Nemzeti Filmintézet viselkedik appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés