:

Van olyan árstopos termék, ami még olcsóbb is – mit okozott az árstop kivezetése?

Bár a cukor ára elszállt, nem kaptunk sokkot az árstop kivezetése után, állapítja meg csütörtök reggeli cikkében a G7.hu gazdasági portál.

A G7 újságírói több mint három és fél éve tartó sorozatukban minden hónap végén ugyanazt a 42 terméket vásárolják meg, hogy összehasonlítsák az árakat. Az augusztus végi adatok azt mutatják, az éves alapú infláció bőven egyszámjegyű lett.

A bevásárlás terhe azonban a magyar vásárlók számára csak kis mértékben csökken.

Egy évvel ezelőtt az általunk vizsgált négy boltláncban (Aldi, Lidl, Penny és Tesco) a 42 elemből álló bevásárlás átlagosan 22 896 forintba került, most augusztus 31-én pedig 23 994 forintot lett volna ugyanez.

A G7 nem hivatalos mérése alapján így az éves infláció már csak 4,79 százalék – igaz, részben a bázishatás miatt.

Mit okozott az árstop kivezetése?

Idén augusztusban fontos kérdés volt, hogy mit eredményez az árstop kivezetése, a G7 kosarában kilenc egykori termékből hét volt benne: cukor (72,7 százalék), csirkemell filé (23 százalék), uht tej (3,3 százalék), liszt (2,7 százalék), napraforgóolaj (-6,2 százalék), tojás (-12,4 százalék) és burgonya (-28,9 százalék).

A cukor a várakozásoknak megfelelően elszállt, a 2,8-as UHT tej és a liszt viszont nem drágult érdemben; az étolaj, a tojás és a burgonya pedig

egyenesen olcsóbb lett, mint az árstop alatt.

Fontos adalék, hogy az általunk vizsgált boltoknak ezeket a termékeket a beszerzési ár alatt 15 százalékkal kell árulniuk. Azaz továbbra is masszív veszteséget kell más termékekre áthárítaniuk, így az értékek nem tükrözik a rendes piaci viszonyokat.

További részletek (a kosár összetétele, módszertan) a G7.hu cikkében itt.

The post Van olyan árstopos termék, ami még olcsóbb is – mit okozott az árstop kivezetése? appeared first on Forbes.hu.