:

Csak két szerelmet kellett összekötni

Csak két szerelmet kellett összekötni

A Csak a Mentes története egy bioboltban kezdődött tíz évvel ezelőtt. Herczeg Andrea ott dolgozva szembesült vele, hogy Magyarországon milyen sokan élnek különböző ételérzékenységgel, és mennyire körülményesen találnak maguknak élelmiszereket. „Akkoriban még nem volt ekkora választék – meséli –, de valami azért már volt, és a boltban azt láttam, hogy az érintettek nehezen akadnak rá a nekik való termékekre.” Mindig olyan munkát szeretetett volna, ahol másoknak segíthet, és ezen a ponton meg is találta célközönségét.

Andrea évtizedes tapasztalata szerint az ételérzékenyek száma egyre növekszik. A sok feldolgozott élelmiszer fogyasztása nyilvánvalóan nem tesz jót az emésztőrendszernek, idővel különböző érzékenységek és allergiák kialakulásához vezet. Plusz egyre többen jönnek rá, hogy valamilyen kialakult vagy fenyegető betegség miatt jobban járnak, ha például tej-, glutén- vagy cukormentesen étkeznek.


Bántó szó-e a divat ebben a vonatkozásban, kérdezem. „Sokan tartják még mindig úri hóbortnak, de szerintem tiszteletben kell tartani, ha valaki másképp étkezik. A többieknek annyi lehet a dolguk ezzel, hogy alternatívával segítsenek.”


Az pedig mindegy, hogy valaki divatból választja a mentes étkezést, vagy sem, ha nagyobb a kereslet, a kínálat is növekedni fog, és ez jó hír az ételérzékenyeknek. „Plusz azért is örülök ennek a divatnak, mert akik mentesen étkeznek, általában sokkal tudatosabbá válnak, jobban megválogatják, hogy mit esznek meg” – mondja Andrea.


Neki nincs személyes érintettsége, hacsak nem az említett erős késztetés, hogy másoknak segítsen. Az a típus, aki tudja, hogy kit kivel érdemes összekötni, és mára komoly tudású szakértőgárda veszi körül. Még mindig bőven van tennivaló, mondja, de sokkal jobb a helyzet mentes ételek és italok terén, mint tíz évvel ezelőtt volt. Ma már nem tehetik meg az éttermek, cukrászdák és a boltok, hogy figyelmen kívül hagyják a speciális étrendeket követők igényeit.

Csak a Mentes Kft.
Alapítás:
2019
Tulajdonos:
Herczeg Andrea
Árbevétel
(millió forint)
2021
14,7
2022
30,9
Adózott eredmény
(millió forint)
2021
1,7
2022
3,1
Forrás: Dun & Bradstreet


Semmit sem tudtam hazahozni, ami itthon nincs
Miután a bioboltban beszippantotta a mentes világ, Andrea eldöntötte, hogy kizárólag mentes termékekkel foglalkozó cégekhez megy el marketingesnek. A következő állomás egy forgalmazó volt, utána pedig egy gyártó, így minden oldalról megismerte ezt a világot, és sokféle tapasztalatot gyűjtött.


„A gyártócéggel rengeteg rendezvényre jártunk, és ott esett le a tantusz, hogy az pörget fel legjobban, amikor ilyesmire készülünk. Azonnal látható az eredménye, van benne kihívás. Elvégeztem egy rendezvényszervezői tanfolyamot, és utána már csak a két szerelmet kellett összekötni: a mentes termékeket és a rendezvényszervezést.”


A mentes élelmiszerek gyártóit, forgalmazóit a vevőkkel összehozó rendezvénysorozat ötlete több mint valószínű, hogy Andrea fejéből pattant ki Magyarországon, mert előtte csak egészségnapokon, fitneszeseményeken találkozhattak az érdeklődők effajta termékekkel – ez ma már szinte elképzelhetetlen, de 2017-ben még ez volt a helyzet. Andreáék abban az évben tartották meg az első Csak a Mentes Fesztivált. „Nagyon az elején csíptük el” – mondja.
Talán kézenfekvő lett volna hasonló külföldi rendezvényeket lemásolni, vagy legalábbis alaposan megfigyelni, de nem tette. „Hat év után sem követek külföldi mintákat. Egyszer kimentem Barcelonába, hogy megnézzek egy ottani olyasféle rendezvényt, de semmit sem tudtam hazahozni, ami itthon nincs. A séfversenyt is úgy indítottam el, hogy évekkel később néztem utána, van-e valahol külföldön hasonló. Nincs.”


Andrea 2017-ben úgy mondott fel a munkahelyén – a gyártócégnél –, hogy nem volt még semmi fix kilátásban. „Csak azt tudtam, hogy szabad akarok lenni” – mondja. Ezt megelőzte, hogy augusztusban dolgozott néhány napot a Zamárdi Gasztro & Utcza Fesztiválon, és utána már nem tudta elképzelni, hogy visszaüljön egy irodába. „Csak később tudatosult bennem, hogy mekkora ugrás volt feladni a biztosat. A megérzéseimre hallgattam.”


A balatoni gasztrofesztivál egyik szervezője, Köves Zoltán lett az üzlettársa, együtt indították el a Csak a Mentest. Andrea korábbi tapasztatai azt mutatták, hogy a karácsonyi ünnepek közeledtével van leginkább igény mentes finomságokra. Október elsején hozták létre a Csak a Mentes Facebook-profilját – mára több mint húszezer követője van, a Facebook-csoportnak pedig hatezer tagja –, és decemberben megtartották az első rendezvényt. A helyszín a XIII. kerületi Bijó Rendezvényközpont volt, harmincöt kiállító hozta el a portékáját.

Ehhez a szép számhoz nagyon kellett Andrea korábban kialakított kapcsolati hálója. „Mindenki rögtön igent mondott, és azt mondták, hogy azért, mert engem ismernek, és tudják, hogyan dolgozom.” A rendezvény sikeres volt, kétezren látogattak el. Az első vásáron a részvételért még csak a kiállítók fizettek, a látogatók nem. Ma már kérnek belépőt az érdeklődőktől is.
2018-tól évente három Csak a Mentes Fesztivált tartanak: húsvét előtt, szeptemberben és karácsony előtt. Ugyanebben az évben indították el a nyomtatott magazint is, az is évi háromszor jelenik meg. Húszezer példányban nyomtatják ki, az olvasóknak ingyen adják. A magazin a mentes helyekre kerül ki, a benne szereplő cégek berakják a webshopos rendelések mellé.


2018-ban szervezték meg először a séfversenyt. Bárki nevezhetett, nem profi szakácsoknak szólt a kiírás, és kizárólag egyszerre glutén-, cukor-, laktózmentes vegán étellel lehetett indulni. Idén pedig elindult a verseny profi ága is.


A motiváció ugyanaz
Andrea és az üzlettársa útjai 2020-ban váltak szét, azóta ő az egyedüli tulajdonos. „Vállalom, hogy szemellenzővel mentem előre, és nem hagytam magam letéríteni az útról. Úgy voltam vele, hogy nem azért akartam saját vállalkozást, hogy aztán ne érezzem benne jól magam.”
Aztán jött a járvány, és akár el is söpörhette volna a rendezvénysorozatot, de nem így lett. „Június elején jelentették be, hogy szabadtéren már lehet rendezvényt tartani, és egy hónap múlva meg is tartottuk, ezren jöttek el a Római-partra. Nagyon megviselt lelkileg ez az időszak, az tartott életben, hogy szervezhetek” – mondja.


A fesztivál az utóbbi években mindig telt házas, ez négy–ötezer látogatót jelent. A kiállítók számát ötvenötben korlátozzák, ennyien férnek el a RAM Colosseumban. Az elkötelezett üzleti partnereknek klubtagsági rendszert hoztak létre, ebben a körben most nagyjából húszan vannak.


Zsiros Bernadett, a Mentes Bor webshop alapító tulajdonosa a személyes érintettség miatt – maga is hisztaminérzékeny – már az egyik első fesztiválon megfordult, mint kiállító pedig 2021 őszén csatlakozott a csapathoz. Havi nettó másfél, kétmillió forint forgalmú vállalkozása sokat fejlődött a Csak a Mentes közösségnek köszönhetően. „Andi mindig keresi a lehetőségeket, hogyan segítheti a partnereket, bármilyen kérdéssel fordulhatunk hozzá, engem már sok nehézségen segített át. A rendezvények pedig egyre színvonalasabbak. Elképesztő ütemet diktál.”


Andrea sokáig egyedül csinált mindent, 2021 végén lett asszisztense, 2022 októberétől teljes állású munkatársa. A rendezvények megvalósításán persze többen dolgoznak, körülbelül húszan, erre már bevált csapatuk van.


Az utóbbi években sorra jöttek az elismerések. A csúcs – ahogy Andrea mondja – a Bridge Budapest díja, idén májusban kaptak meg Üzleti Közösség a Fenntarthatóságért kategóriában.
„Nem az motivál, hogy díjakat nyerjünk, hanem továbbra is az, hogy másokat segítsek – mondja. – Mostanában vettem észre, hogy ez mekkora érték, és egyáltalán nem mindennapos, hogy korrekten működünk. Hat év után is ugyanazok a partnereink. A Csak a Mentes igazi szeretetmárka, és mindig is ezt akartam: olyan brandet építeni, ami jó érzéseket kelt bennem és másokban is.”


Az idei üzleti tervben a tavalyi bevétel közel megkétszerezése szerepel, ez ötvenmillió forint feletti szám. Utána újabb duplázás a kitűzött cél. Irodájuk nincs, de még nem is látják szükségesnek.


„Leginkább telefonról dolgozom, azt kérem mindenkitől, hogy hívjon fel” – mondja Andrea. Idén még egy mérföldkövet szeretne elérni: decemberre eljutni odáig, hogy azt mondhassa, meg tud úgy valósulni egy rendezvény, hogy ő már nem kell hozzá.

„Koffeinmentes kávét kérek növényi tejjel és édesítővel.” Egy évtizede egy ilyen rendelésre még sokan felkapták a fejüket. Ma csak visszakérdeznek: szója-, zab- vagy gesztenyetejjel?
Sikerre vannak ítélve azok a vállalkozások, amelyek elmondhatják, hogy az idő nekik dolgozik. Andrea ilyet visz, mert a mentesség ideje még csak most következik majd. Drukkolok neki.”

The post Csak két szerelmet kellett összekötni appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés