Majdnem pontosan 10 éve zárt be a Vidámpark a budapesti Városligetben. Évek óta hatalmas veszteséget termelt és nem volt politikai szándék se arra, hogy megmentsék. Nehezen érthető, hogy Magyarország nem tud eltartani legalább egy közepes méretű és minőségű élményparkot, de ez van, lépjünk túl rajta.

Vagyunk viszont úgy néhányan szülők, hogy szeretnénk a gyerkőcöknek megadni azt az élményt, amiben annak idején nekünk is részünk volt – sőt, ha lehet, még nagyobbat. Tehát nem csak a kétméteres szintkülönbségű haknihullámvasút, meg a „rongyoljunk neki minél jobban a gyengébbnek” dodzsemezés szintjén, hanem élvezzék ők is a normális sikoltozós hullámvasutat és az ezer féle kreatív játékot, kapjanak igazi vidámparkélményt.

Persze működik pár kisebb park továbbra is itthon, de ha egy igazival akarunk villantani, akkor át kell lépnünk a határt. Az elmúlt 10 évben ha tehettük, útba ejtettünk egy-egy népszerű élményparkot Európában. Nincs nagy összehasonítási alapom, ha jól számolom, összesen hat vidámparban voltunk Tenerifétől Tamperéig.

Nem utaztunk kimondottan ezzel a céllal, de végül azt vettük észre, hogy van egy park, ahova visszakívánkozunk. Amit mindenki imádott és évekig emleget. Ez a Legoland Billundban.

+ 14 kép a galériában + 14 kép a galériában A Legopark Billundban (17 kép)

A hely szuper, de fel kell készülni

Egyrészt azért írok most róla, mert egyre több visszajelzést kapok, hogy mások is felfedezték és nagyon bejött nekik, azért is, mert kényelmesen és reális áron elérhető. Másrészt azért, mert ha megyünk, van pár apróság, amire fontos odafigyelni, hogy ne érjen minket kellemetlen meglepetés.

Kezdve azzal, ami minden népszerű élményparknál kiemelten fontos, nem csak a Legolandnél:

az időzítés.

Óriási különbség tud lenni látogatottságban az egyes napok, vagy időszakok között és ha népszerű napot választunk, lehet, hogy a látogatás nagy részében egyszerűen sorba állunk. Ma már jellemzően olyan a belépő, hogy korlátlanul lehet használni a játékokat, e mellé lehet – általában méregdrágán – olyan kiegészítőt venni, amivel ki lehet kerülni a sort.

A billundi Legoland a gyár mellé települt. Innen indult világhódító útjára 1949-ben az építőjáték és 20 évvel később népszerűsítési céllal nyitották meg a mellett a parkot. Természetesen ma is minden Lego tematikájú a kisvonattól a legyorsabb hullámvasútig, meg persze Dánia és a világ minden fontos városának minden ismert épületét felépítették kockákból, ezek között kalandozva is órákat el lehet tölteni. Ha nem tömegnapon megyünk, mindig van hely a pihenőrészeken is, ahol piknikelhetünk.

A látogatáshoz legkedvezőbb időpont kiválasztásához

a legfontosabb a dán iskolai naptárat megnézni.

Mindenképp az ottani tanítási időszakban célszerű menni, szerencsére ez ottani szünet viszonylag kis átfedésben van a magyarral. Szegény dán gyerekeknek június végétől augusztus elejéig tart csak a nyári szünet, viszont emiatt elég hamar, október harmadik hetében megkapják az őszit. A park olyan népszerű, hogy a nyitva tartását folyamatosan tolják ki, idén már áprilistól novemberig látogatható, sőt karácsony környékén is kinyit. Csakhogy hidegben messze nem ugyanaz az élmény, mint kellemes időben.

Mit ér a vidámpark víz nélkül?

Sok a nagyon jópofa vizes játék, közülük többnél jól el is ázhatunk. Ez hűvös időben szintén nem olyan nagy buli, persze külön fizetségért használhatjuk az emberszárítógépeket is. Ezzel együtt a legideálisabb, ha 15-20 fok körüli az időjárás. Ha ebből még kivonjuk azokat a napokat, amikor tuti tömeg van, akkor nagyjából az marad, hogy május közepétől június végéig, majd augusztus végétől október elejéig lehet szerencsénk, ha elkerüljük a hétvégéket és az ünnepnapokat.

Másik fontos apróság, hogy az egyes játékoknál magassághatárt alkalmaznak, a komolyabb bulisabb hullámvasutaknál ez általában 120 centi. Szigorúan betartják, többször láttunk síró gyerekeket, akiket nem engedtek fel. Ha a gyerekeink épp alulról közelítik ezt a szintet, érdemes kicsit későbbre tervezni a látogatást, hogy mindent kipróbálhassanak, ami megtetszik nekik, véletlenül se legyen feszkó abból, hogy öcsinek kint kell maradnia.

A belépők

A park belépőit úgy árazzák, hogy többszöri látogatásra ösztönözzön. A napi belépő dinamikusan árazott és elővételben olcsóbb, a 329 koronás alapár nagyjából 17 ezer forintot jelent. Tekintve a korlátlan játékhasználatot, már ez se vészes, nyilván hülye összehasonlítási alap, de nekem mindig az ugrik be, hogy a magyar nyáribobpályákon több mint 1000 forint egy csúszás és mindig a szívemhez kapok, hogy mennyit el tudunk költeni akár két óra alatt. Ilyen érzésem a százszor többet nyújtó Legolandban sose volt,

sorállás nélkül párszáz forintra jön ki egy-egy menet.

Na de ez még csak a relatíve drága napijegy volt, ezen felül minden további napért csak 99 koronát (bő 5 ezer forintot) kell fizetni. Az a bérlet pedig, amely a dán iskolai szüneteken kívül egész évben érvényes, 32 ezer forint körül elérhető. Sajnos a gyerekeknek csak 2 éves kor alatt ingyenes a belépés, felette felnőtt árban mehetnek. (A többi európai Legoland parkban teljesen eltérő szabályok, gyerekjegytípusok vannak.)

Mennyi oda jutni?

Billund amúgy egy álmos kisváros mindössze hétezer lakóval, de van egy forgalmas reptere, amely a Legolandtól gyalog fél óra, busszal 5 perc sincs. A legnagyobb szolgáltató pedig a Ryanair, amely Budapestre is repül. Ez teszi igen kényelmessé a Közép-Magyarországról indulóknak, gyakran vannak reggeli járatok kifelé, amikor hajnalban a saját ágyunkból kelve a 10 órás nyitáskor már a park kapujában toporoghatunk.

Azt, hogy innentől mennyit költünk, mibe fáj egy kanyar az eredeti Legolandbe, azon múlik, hogy hol alszunk és hol eszünk. A park környékén nem csak más Lego tematikájú kiállítások és külön vízipark található, hanem hasonló stílusú szállások is – aranyáron. A parkban az étkezés szintén nagyon drága. Aki saját élelemmel megoldja és buszozik 15-20 percet egy Billund városon túli szállásra, rögtön a felére-harmadára csökkentheti a költségeit.

Pénzt váltani nem kell, minden megy kártyával, a busz meg appal.

Ha van időnk, két bájos várost, Aarhust és Odensét mindenképp érdemes felkeresni és az se rossz ötlet, ha Koppenhágán át érkezünk, vagy megyünk haza – a fővárosból a vonat-busz kombó mellett sok napon van olcsó Flixbus-járat is egyenesen a park bejáratához.

Koppenhága önmaga megér persze több napot és jó hír, hogy most ősztől a Ryanair és a Norwegian mellé beáll versenyezni a Wizz Air is, remélhetőleg leszorítva a jegyárakat. De akárhogy is közelítjük meg a Legolandet, szinte biztos, hogy ha elkerüljük a tömeget, életre szóló élmény lesz – nem csak a gyerekeknek.

The post Tíz éve zárt be a budapesti Vidámpark, megtaláltuk, hova érdemes vinni a gyerekeket helyette appeared first on Forbes.hu.