:
Breaking News

Alapjaiban változtathatja meg a hazai háztartásigép-piacot a felbukkanó kínai óriás

Alapjaiban változtathatja meg a hazai háztartásigép-piacot a felbukkanó kínai óriás

Kis gömböcként falta fel vetélytársait a mostanra óriásira puffadó kínai Haier, amely megkezdi végre a termékeinek forgalmazását Magyarországon is.

Azt nem mondhatjuk, hogy a Konyhakiállításon tett bejelentés, miszerint a Haier megkezdi hivatalosan is a termékeinek árusítását Magyarországon. Pedig nagy dolog ez, amely alaposan felkavarhatja az amúgy is fortyogó hazai fehéráru szektort.

A jó élet Szalai Péter 10 perc olvasás
Egy kiállítás (izgalmas) gépei – Bomba eszközök a pesti konyha show-n!
A jó élet Szalai Péter 7 perc olvasás
Tényleg elbánik a makacs kosszal és a kutyaszőrrel a Miele csodaporszívója? Most kiderül!
Üzlet Szalai Péter 13 perc olvasás
A semmiből a csúcsra: így lett a Xiaomi a telefonos piac bajnoka tíz év alatt
A jó élet Szalai Péter 8 perc olvasás
Megér 120 ezret egy csúcskategóriás air fryer? Kiderítettük!

Sikersztori kínai módra

A céget durván száz éve alapították a Sanghajtól északra fekvő tengerparti fekvésű, Csingtao (Qingdao) városában, azzal a céllal, hogy hűtőszekrényeket gyártsanak a belföldi piacra, amihez saját üzemet létesítettek.

A gyár főbejárata 1984-ben. Kép: Haier

1949-ben, a Kínai Népköztársaság megalakulását követően államosították, és 35 esztendőn keresztül a város tulajdonában lévő cégként működött.

Nem túl jól, ugyanis a nyolcvanas évek elejére a gyár teljesen lerobbant, a működését adósságok nehezítették, és havonta csupán nyolcvan termék előállítására volt képes.

Ráadásul ezek minősége botrányos volt, állandóan elromlottak, és emiatt Csingtao vezetése már a felszámolását fontolgatta.

Zhang Ruimin arra bíztatja a munkásokat, hogy kalapáccsal verjék szét a működésképtelen gépeket. Kép: Haier

A kaszás már az ajtóban toporgott, amikor megérkezett egy őrangyal Zhang Ruimin, egy fiatal városi hivatalnok képében. Kapott egy kis türelmi időt, hogy rendbe tegye a dolgokat, ő pedig csodát művelt.

Alapjaiban változtatta meg a vállalat működését: amennyire lehetett, kisöpörte a korrupciót, és radikális minőségellenőrzési reformokat vezetett be, aminek következtében jóval megbízhatóbbá váltak a termékek.

De ez önmagában nem lett volna elég a sikerhez, azonban történt valami, ami mindent örökre megváltoztatott.

A német kapcsolat

Ekkoriban kezdett Kína irányába tapogatózni az európai háztartásigép-gyártó, a Liebherr. A német konszern vezetése pedig Csingtaoba is eljutott, ahol megnézték a megújult üzemet, és amit láttak, az elnyerte tetszésüket.

Per Fischer, az NSZK nagykövete találkozik Zhang Ruiminnel a gyárlátogatáson 1986-ban. Kép: Haier

Együttműködési megállapodást kötöttek, és létrehoztak egy közös leányvállalatot Qingdao-Liebherr néven. Zhang Ruiminék rengeteget tanultak, ami a gyártástechnológiát, és úgy általában a vállalati kultúrát, a menedzser szemléletet illeti.

1988-ra a cég ismét nyereségessé vált, sőt, ebben az évben több regionális gazdasági társaságot is magába olvasztott, és egyre meghatározóbbá vált belföldön.

A kilencvenes években újabb felvásárlások történtek, többek között egy légkondicionáló-, mosógép- illetve egy fagyasztógép gyártó vállalatot is megszereztek, a cég nevét pedig előbb Qingdao Haier Groupra, majd simán Haierre módosították.

Haier – a név

A Haier név megszületése nem volt tudatos döntés, sokkal inkább a véletlen műve. 1988-ban a Liebherrel közös együttműködésnek köszönhetően létrejött a Qindao-Liebherr nevű vállalat. Ez utóbbit a kínaiak nem “Líbherr”-nek ejtették, hanem nagyjából “Libo Haier”-nek, ami később szimplán Haier-ré alakult.

 

Ebben az évtizedben lépett ki a holding a nemzetközi porondra, hiszen megjelent termékeivel a Fülöp-Szigeteken, Indonéziában, sőt az Egyesült Államokban is. A vállalat bevétele az 1984-es 3,5 millió jüanról az ezredfordulóra 40,5 milliárd jüanra nőtt, és ekkor még messze nem értünk az út végére.

Kis gömböc

A millennium után a vállalat érezhetően azt jelölte ki célnak, hogy globálisan is megkerülhetetlen szereplővé váljék a háztartási gépek szegmensében. Az elkövetkező két évtizedben iszonyatos energiákat mozgattak meg annak érdekében, hogy az ehhez szükséges gyártói kapacitás rendelkezésükre álljon.

Gyárakat építettek vagy vettek az USA-ban, Venezuelában, Indiában, Pakisztánban, Tunéziában, Dél-Afrikában és Olaszországban.

A konszern az évek során számtalan brandet szerzett meg. Kép: Haier

Emellett gőzerővel folytatták a felvásárlásokat is, és egy modern Kis gömböcként falták fel a vetélytársaikat. Többek között olyan nagy neveket húztak be, mint a General Electric és a Sanyo háztartási gép részlege, és 2018-ban az igazi cápának számító Candy-Hoover konszernt is bekebelezték.

Hol tartunk ma?

E felvásárlásokkal a Haier nem csupán gyártói kapacitást, hanem technológiákat és természetesen piacokat is szerzett.

Így 2023-ra a világ egyik legnagyobb, legerősebb és leginnovatívabb szereplőjévé vált a háztartási gépek univerzumának.

A holding bevétele 2022-ben elérte a 350,5 milliárd jüant, azaz mintegy 51,5 milliárd dollárt.

A cég kínálatában megtalálhatóak a prémium kategóriás gépek is. Kép: Haier

Ne legyünk naivak, mindez a kínai állam hathatós támogatása nélkül sosem jött volna össze. De hát senki se mondta, hogy ez egy fair küzdelem, és nem is egyedi esetről beszélünk. A Samsung vagy a LG sem jutott volna ilyen messzire a koreai állami hátszél nélkül például.

A brand

A dolgon nincs mit szépíteni, nálunk nem túlságosan ismert a márka, nem cseng úgy a neve, mint az Electroluxé, vagy pláne a Miele-é, hogy csak két nálunk népszerű brandet említsünk. De azért külföldön már más a helyzet, köszönhetően annak, hogy a nagy nemzetközi kiállításokon hagyományosan óriási standokkal van jelen a Haier.

A Haier monumentális főhadiszállása. Kép: Haier

Emellett a cég nagy sporteseményeket is támogat, amelyek közül kiemelkedett a 2008-as pekingi olimpia, amelynek arany fokozatú szponzora volt, és a logója ott virított minden pálya szélén. Ez mit sem érne, ha a termékek gagyik, vackok lennének de hát erről szó nincs.

A Haier kínálatában is ott figyelnek persze az olcsó, belépő kategóriás modellek is, de van egy rakat abszolút felső ligásnak tűnő, papíron ígéretesnek tűnő technológiai finomságokkal kitömött masinájuk is.

A választék egyre nagyobb.

Emellett érezhetően a dizájnra is odafigyelnek, és érezhetően próbálnak menő, innovatív külsejű termékekkel is előrukkolni, amelyeken látszik, hogy modernek, és nem olcsók.

A Haier Magyarországon

Tehát egy ilyen vezérbika érkezik Magyarországra most, illetve, hogy pontosítsunk, úgy jön, hogy már itt volt. A Candy Hoover ugyanis már régóta igen komoly bázissal rendelkezik hazánkban, és értelemszerűen a már említett felvásárlás után ez is megmaradt. Viszont az tény, hogy a Haier márka forgalmazását hivatalosan most kezdik meg, hiszen azért ilyen-olyan úton-módon már eddig is hozzá lehetett jutni ezekhez a termékekhez.

A Haier jön Magyarországra is. Kép: Haier

Mindenesetre az biztos, hogy nem lesz könnyű dolguk, hiszen nálunk igen komoly pozíciókkal bírnak évtizedek óta a nagy riválisaik, tőlük nem lesz egyszerű részesedést rabolni. Ráadásul a jelenlegi gazdasági környezet és fogyasztói hangulat mindennek nevezhető, csak optimálisnak nem.

Rózsa Márton, a márkaképviselet magyarországi ügyvezető igazgatója kérdésünkre elárulta, hogy az európai sikereknek köszönhetően és a további terjeszkedés egyik pilléreként vezetik be Magyarországon is a márkát.

Ezzel is támogatni kívánják az anyavállalat stratégiai célját, hogy Európában és Magyarországon belátható időn belül a Haier legyen az első számú választás a fogyasztók számára az okos háztartási gépek tekintetében, és egyúttal a nagy háztartási készülékek szegmensben a Top 3 közé kerüljön. Mivel a kontinensen elért eddigi eredményekkel elégedettek, ezért a magyarországi terjeszkedés kapcsán is bizakodóak.

Rózsa Márton, Haier. Kép: Haier

Hazánkban 2023. április 15-től több mint 50 készülékből álló portfólió lesz elérhető a jövőbemutató hűtőszekrényektől és bortemperálóktól kezdve az intelligens mosó- és szárítógépeken át a beépíthető konyhai készülékekig.

Első körben a kiemelt műszaki áruházláncokban, konkrétan a Media Markt és Euronics üzletekben lehet megvásárolni a termékeket, de folyamatosan keresik a kapcsolatot az új partnerekkel is.

Azt is megtudtuk, hogy a márkabevezetés részeként lokális szervizhátteret is kiépít a képviselet, azaz a Haier termékek vásárlói teljes körű támogatást kapnak.

Tényleg minden jel arra utal, hogy a Haier személyében egy olyan cápa érkezik a magyar vizekre, amely alaposan felforgathatja a nagy háztartásigép-piacot. Mindez pedig jó eséllyel intenzívebb akciókkal, és fokozódó árversennyel jár együtt, szóval mi, végfelhasználók csak örülhetünk ennek.

The post Alapjaiban változtathatja meg a hazai háztartásigép-piacot a felbukkanó kínai óriás appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés