:

Vasúti fejlesztés vethet véget egy 30 éves rádiótávcső karrierjének

Vasúti fejlesztés vethet véget egy 30 éves rádiótávcső karrierjének

Közel harminc éve figyeli az univerzum távoli szegleteiből érkező halk, alacsony frekvenciájú rádiójeleket a Mumbai-tól 200 kilométerre fekvő GMRT (Giant Metrewave Radio Telescope) rádióteleszkóp. Az Y formában elrendezett, harminc darab, egyenként 45 méteres átmérőjű antennából álló hálózat 25 km2-en terül el. Működése óta több tucat ország csillagászait segítette a legtávolabbi ismert galaxisok, továbbá az eddig ismert legnagyobb robbanás, az Ophiuchus szuperhalmazban található fekete lyuk óriási kitörésének tanulmányozásához. A GMRT az egyik legérzékenyebb rádiótávcső az alacsony frekvenciájú tartományban, de meglehet, hogy egy teljesen hétköznapi forrás fogja megsüketíteni: a vonatok.

Néhány hete feltételesen engedélyt kapott egy nagysebességű vonat sínpárjának megépítése, ami keresztülhaladna a GMRT területén, némelyik antennától alig 960 méterre. A tervezők 48 darab elektromos személyszállító vonatot terveznek a területre 2026-ig, valamint több teherhordó vonatot is, így a Pune és Nashik városokat összekötő 235 kilométeres vasúti szakasz minden nap használatban lenne.

A lehetőség pedig elég aggasztó a csillagászokra nézve. A fő problémát itt az áramszedő jelenti, ami a vonat tetején folyamatosan hozzáér a sínek felett húzódó nagyfeszültségű vezetékekhez, hogy a vonat haladni tudjon. Ahogyan az áramszedő hol hozzáér, hol egy kicsit eltávolodik a vezetékektől, szikrázik és kisebb elektromágneses kitöréseket okoz, amik a GMRT teljes megfigyelési tartományán elnyomják a rádiójeleket. A problémát csak tovább tetézik a vasúti kommunikációs eszközök, amik további interferenciát okozva gyakorlatilag ellehetetlenítik, hogy a rádióteleszkóp bármilyen jelet észlelhessen a 100 – 1450 MHz frekvenciájú tartományon.

A rádiótávcső megóvásáért dolgoznak a kutatók, akik arra kérték a tervezőket, hogy fontolják meg a vasúti vonal áthelyezését, vagy a vonat alagútban vezetését. Yashwant Gupta, a GMRT rádiótávcsövet működtető NCRA (National Centre for Radio Astrophysics) vezetőjének elmondása szerint azon dolgoznak, hogy együtt tudjanak élni a vasúti vonallal, de az interferencia minimalizálásához legalább 15 – 20 km-ra kellene azt vezetni a rádióteleszkóptól.

Az indiai Narayangaon, Pune városában működő GMRT rádióteleszkóp távoli, halk rádiójelekre vadászik, de egy új vasútvonal ellehetetlenítheti a működését. (Forrás: National Centre for Radio Astrophysics)

A vasúti projekt vezetése nem kommentálta a kutatók felvetéseit. A helyi politikusok viszont már régebb óta nyíltan támogatják az új vonal építési projektjét. Amol Kolhe, a régió parlamenti képviselőjének elmondása alapján, habár a GMRT valóban a tudományos büszkeség egy forrása, de visszatartja a régió gazdaságát, hogy folyton meg kell óvni az elektromágneses zavaró hatásoktól. Szerinte a tudományos projekteknek nem szabad a fejlődés útját állni, így ő arra számít, hogyha az új vasúti vonal építése emiatt elakad vagy jelentős veszélybe kerül, akkor abból minden bizonnyal probléma lesz a projektet támogató választópolgárok körében is.

A probléma gyökere India gyors gazdasági fejlődése. Mikor a csillagászok kiválasztották 1990-ben a GMRT építésének helyszínét, akkor ritkásan lakott, a környező hegyek által a távoli városok elektromágneses szennyezésétől védett terület volt. Idővel viszont a közeli közösségek növekedtek és egyre több lett a rádiójeleket kibocsátó technológia a környéken, mint az elektromos távvezetékek, lámpák, motorok, mobilhálózatok vagy akár a szúnyogirtó készülékek.

Mára a GMRT azon kevés rádióteleszkópok egyike, ami sűrűn lakott területen található, a fenntartói pedig rengeteget dolgoznak azért, hogy megvédjék a zavaró rádiójelektől. A kutatók a rádiótávcső 30 kilométeres körzetében követik a lehetséges zajforrásokat és időről időre egyeztetnek az üzletekkel, földművelőkkel és helyi lakosokkal a műszereik és más, rádiózajjal járó tevékenységeik megváltoztatásáról. Kolhe szerint ezek a szabályozások miatt még a mobiltelefonok is későn terjedtek el a környéken.

A GMRT fenntartóinak álláspontja szerint viszont a rádiótávcső nem ártott a helyi gazdaságnak. Gupta kiemelte, hogy a kutatóközpont az elmúlt években több, mint 2000 helyi vállalat indítását engedélyezte, beleértve kettő cukor feldolgozó üzemet is. Mobilszolgáltató cégekkel, szélerőművekkel és az indiai légierővel is együttműködtek a potenciális konfliktusok megoldásában.

A GMR a kora és az újabb rádióteleszkóp érkezése ellenére is még mindig fontos szerepet játszik a kutatásban; különösképpen a korai univerzum elektromosan semleges töltésű hidrogénatomok alkotta felhők gyenge jeleinek érzékelésében. A rádióteleszkóp jelentősen hozzájárul a semleges hidrogén felméréséhez, ami elengedhetetlen a csillagok és galaxisok fejlődésének megértéséhez.

Gupta és több csillagász is bízik benne, hogy sikerül megoldást találni a rádiótávcső és a vasúti vonal problémájára. Nehezíti a folyamatot, hogy egyelőre a vasút képviselői nem hajlandóak kommunikálni a kutatókkal, miközben egyidőben nyomást gyakorolnak a kormányra, hogy minél előbb zöld utat kapjanak. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy több jelentős választás lesz a következő időszakban, így a megválasztott képviselők valószínűleg sem késleltetni, sem átalakítani nem szeretnék a projektek. Kolhe elmondása szerint viszont nyitottak a megoldási ötletekre és bízik benne, hogy megindul a kommunikáció a két oldal között. Úgy érzi, eljött az ideje annak, hogy alapos párbeszédet nyissanak arról, hogy hogyan gurulhatnak vonatok a Földön úgy, hogy ezzel ne nyomják el a kozmosz hangjait.

Forrás: Science