:

Mit keres egy hetvenéves gyorsétterem a leginnovatívabb cégek között?

Mit keres egy hetvenéves gyorsétterem a leginnovatívabb cégek között?

Íme 2023 leginnovatívabb cégei: a lista összeállításához megkérdezték a Chat GPT-t is, de lehet, hogy az Open AI enélkül is nyert volna, a listát ugyanis uralják a tech cégek. De hogy került a második helyre egy majdnem hetvenéves gyorsétterem?

Az Open AI lett az év leginnovatívabb vállalata a Fast Company nevű üzleti magazin listáján, és ebben nagy szerepe volt a novemberben közzétett Chat GPT-nek is. Hogy közvetve, vagy közvetlenül, a kérdéses, mert a lista készítői megkérdezték a chatbotot is néhány cég értékéről. Bemutatjuk a lista első tíz helyezettjét.

Kijött a Forbes európai 30/30 listája – három magyar is van rajta, köztük fiatal selfmade milliárdossal

1. Open AI

Az Open AI szinte a semmiből tört az élre, egy éve még nem sokan tudták, mivel foglalkoznak a mára világhírű kutatólabornál.

Tavaly 30 millió dolláros bevétele volt a cégnek, a 2023-as bevételt viszont már 200 millió dollár körülire becsülik. Az idei összeghez sokat hozzá fog tenni, hogy januártól a Chat GPT prémium szolgáltatásáért már havonta 20 dollárt kell fizetni.

A mesterséges intelligencia alapú csetbotot már 100 millióan használják a Similarweb adatai alapján, és több egyetemen is betiltották. A gépi tanulásnak köszönhetően a Chat GPT a használat során egyre inkább ráérez, mi az, ami menő.

Az utóbbi hónapok legnagyobb technológiai újítását néhányan a gőzmozdony, vagy az okostelefon feltalálásához hasonlítják. A jelentősége egyelőre még nem látszik, az viszont igen, hogy a Google és a Meta nem képes felvenni a versenyt a Microsoft által támogatott céggel.

2. McDonald’s

A McDonald’s leginkább marketingtevékenységével érdemelte ki a második helyet. Az új reklámfelületet már a hírességek TikTok-csatornái jelentik: tízmilliós követőtáborral rendelkező hírességek állítják össze a saját szendvicseiket.

A trend önműködővé vált, és a követők egymás között kezdték megosztani az egyre őrültebb hamburgereket. A gyorsétterem a legfelkapottabb szendvicseket elkezdte tömegesen gyártani, ezek pedig legalább akkora sikert arattak, mint a felnőtt Happy Meal menü.

Így lett a Fast Company szerint a McDonald’s a legjobban pörgő márkanév a TikTokon.

3. Airbnb

Halálközeli élmény volt 2020 tavasza az Airbnb számára: a foglalások világszerte 80 százalékkal estek vissza. Ennek hatására elfordultak a félkész projektjeiktől – saját légitársaság indításán is gondolkodtak – és csak a rövid távú lakáskiadásra koncentráltak.

Ez meghozta a gyümölcsét, 2022 lett az Airbnb első teljes éve, amit profittal zártak, és a harmadik helyez szerezték meg a leginnovatívabb cégek listáján.

Brian Chesky ügyvezető szerint szinte a nulláról kellett újjáépíteni a vállalatot. Ennek része, hogy 2022 tavaszától kezdve már kategória szerint is szűrhetőek a szállások, ezt a funkciót használva pedig új országokba, városokba is eljuthat a böngészők figyelme. (Lehet, hogy ennek is köszönhető, hogy a magyarországi foglalások száma is újra felívelt.)

A cég legfőbb 2023-as terve, hogy a szálláskiadást is legalább annyira népszerűvé tegye, mint amennyire a szállásfoglalás lett felkapott ismét.

4. Holdfast Collective

A Patagonia ruhamárka alapítója, Yvon Chouinard szeptemberben helyezte át teljes cégtulajdonát a Patagonia Purpose Trustba és a Holdfast Collective-be. Ez azt jelenti, hogy ezentúl minden évben a Holdfast Collective részesül a Patagonia összes nyereségéből, amit nem fektetnek vissza a vállalkozásba.

Chouinard ezzel a lépéssel kiírta magát a Forbes milliárdoslistájáról, amin tavaly még a 2324. helyen szerepelt. A Holdfast Collective azonban az év negyedik leginnovatívabb cége lett.

A Patagoniánál régóta fontosnak tartják a környezet védelmét. Először 1993-ban – még jóval a műanyagmentes július előtt – készítettek dzsekit műanyag üdítőspalackokból. Azóta olyan nagy márkák követték a példájukat, mint az Adidas vagy a H&M. Ráadásul 2002-ben elindították az „1 százalék a bolygóért” programjukat, amihez azóta több mint ötezer cég csatlakozott.

5. Nubank

A brazíliai Nubank 75 millió ügyfelet tudhat magáénak belföldön, Kolumbiában és Mexikóban.

A listára tavalyi újításával, a Caixinhával került fel a bank, ami egy megtakarítási alszámlát jelent. Az ügyfelek képeket rendelhetnek a dobozokhoz – mint például egy autó, vagy egy egzotikus nyaralóhely – és befektetési ajánlatokat is feldob ehhez az alkalmazás.

Az első héten 1,7 millió felhasználó 2,25 millió dobozt hozott létre.

David Vélez, a bank ügyvezetője úgy látja, a latin-amerikai bankszektor túl bürokratikus rendszere sok akadályt állít eléjük, ráadásul a térségben nem mindenki fér hozzá a banki szolgáltatásokhoz sem. Ennek ellenére a tavalyi utolsó negyedévben 58 millió dolláros profittal zártak, és az év brazil bankjának választotta a Nubankot az amerikai Forbes.

6. Microsoft

A Microsoft nem csak a Chat GPT-n keresztül vesz részt a listán. A Világbankkal együttműködve a vállalat egy, a fogyatékkal élők adatait összesítő adatbank létrehozásán dolgozott az elmúlt egy évben.

Egy ilyen statisztikai összesítő a politikusoknak, döntéshozóknak, munkáltatóknak könnyebben átláthatóvá tenné a fogyatékkal élőkkel kapcsolatos adatokat.

Emellett a beszédfelismerő szoftverüket is fejlesztik, hogy az átlagostól eltérő beszédet is könnyebben felismerje. A Seeing AI szövegfelismerő alkalmazást is átalakították, hogy könnyebben lássa a gyógyszerek összetevőit, illetve létrehozták a Neurodiversity Carreer Connentort, amely az autistáknak, illetve az ADHD-soknak segít munkát találni.

Bill Gates szerint ez lesz „2023 legforróbb témája”, még akár az internet feltalálásánál is nagyobbat szólhat

7. Roblox

A Robloxnak sikerült, ami a Facebooknak nem: a platform internetes univerzumába napi 60 millió felhasználó látogat. Ennek köszönhető, hogy megszerezték a lista hetedik helyét.

A virtuális világban fellépett már a The Chainsmokers és Mariah Carey is, a játékaik közül pedig többet 100 milliószor is meglátogattak az elmúlt évben.

2022-ben az alkotók több mint 600 millió dollárt zsebeltek be a digitális tartalmak eladásából: biztosak lehetünk abban, hogy Mark Zuckerberg rajtuk tartja az egyik szemét.

8. Webtoon

Miután a legnézettebb, nem angol nyelvű Netflix-sorozat is egy internetes képregényből indult, nem meglepő a Webtoon nyolcadik helye a listán. A dél-koreai sikersorozat ezen a felületen jelent meg először még 2009-ben.

Az alkalmazást mára 85 millióan nézik, és 830 ezer képregénygyártó is regisztrált már.

A legnagyobb bevételt természetesen az angol nyelvű képregények hozzák, az angol tartalmat gyártóknak összesen 27 millió dollárt fizetett a cég 2020 és 2022 között.

A dél-koreaiak inkább kulturális termékké, mint pénzzé teszik a képregényeiket, eddig legalább harminc képsorból készült k-drama.

„A hollywoodi filmgyártók rossz helyen keresik a sztorikat” – mondta a Wattpad Webtoon Studios elnöke, Aron Levitz. A Squid Game, vagy a fent említett All Of Us Are Dead nézettségét látva okkal látják így Dél-Koreában.

9. Ramp

A Ramp üzleti modellje egyszerű:

vállalkozásoknak segít leegyszerűsíteni a pénzügyek áttekintését.

2022-ben sikerült háromszorosára növelni a felhasználói bázisukat, az előző év végén pedig bemutattak egy AI-alapú automatikus számlafizetési rendszert.

Már tavaly márciusban átlépték az évi 100 millió dolláros bevételt, és együttműködést kötöttek az Amazon Businesszel, a Gmaillel és a Lyfttel.

10. Tiffany & Co.

A patinás amerikai luxusmárka, a Tiffany & Co. már két éve a világ leggazdagabb embere, Bernard Arnault kezei alatt működik. Sőt, nem csak működik: az LVMH zászlóshajója lett, és kétszerakkora bevételt hozott a cégcsoportnak, mint azt az üzletember várta.

A bevétel növelése szép teljesítmény annak fényében, hogy az LVMH-akvizíció előtt a Tiffany éppen a fiatal vásárlók elvesztését tapasztalta.

A fordulatban nagy szerepe volt a milliárdos fiának, Alexandre Arnaultnak, aki a Tiffany termék- és kommunikációs igazgatója lett. Ő személyesen utazott el Beyoncéhoz felkérni az énekest a reklámszereplésre, és nem félt új irányt adni a brandnak. A Nikeval és a Wilsonnal is együttműködött, és többek között a márkának megfelelő babakék foci- és kosárlabdák gyártásába kezdtek.

A fiatalabb Arnault úgy tekint a 185 éves cégre, mint egy startupra – és az innováció úgy tűnik, a Fast Company tetszését is elnyerte.

The post Mit keres egy hetvenéves gyorsétterem a leginnovatívabb cégek között? appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés