:

Olyanok voltunk, mint Tóték, állandóan dobozoltunk

„Bátorság kell, és határozottság. Szégyenlősen nem lehet odamenni senkihez, ha el szeretnék adni valamit. Emberi kapcsolatokat kell kötni. Amikor elkezdtem, sokkal inkább erről szólt a kereskedelem.” Kemény, méltóságteljes üzletember ül velem szemben a cég 13. kerületi telephelyének irodájában. Osztián Gabriella szemét csak akkor futják el a könnyek, amikor családjáról beszél. Mellettünk lánya, Ildikó és unokája, Letícia a legifjabb családtagot, a három hónapos Lilient dajkálják. A Medito Kft. több mint harminc éve van erős női kezekben, és a három generációt hallgatva úgy tűnik, a következő évtizedekkel sem lesz gond.


Ma már a huszonnyolc éves Borbély Letícia is vezető pozíciót tölt be a családi cégben, három éve nagyanyja mellett ügyvezető, megosztják a feladatokat. Gabriella a pénzügyeket és a beszerzést viszi, Letícia felel a kapcsolattartásért, az eladásért, a cégfejlesztésért és a munkatársakért. Ő az, aki a jól működő rendszert modernizálva felkészíti a céget a jövő feladataira. Friss édesanya, de így is szentel napi egy-két órát az ügyintézésre, azt mondja, igényli is.

Jó üzlet az Osztián, vásároljon Óbudán
Gabriella, a „mátriárka”, már gyerekkorában megélte a kereskedők mindennapjait. A háború után apjának fűszerüzlete volt, sokat sürgölődött nála, segített a leltározásban, a cukormérésben. „Jó üzlet az Osztián, vásároljon Óbudán” – emlékezik vissza a fülbemászó kis rigmusra. Miután elvették a családtól az üzletet, apja az állami Közért vállalatnál dolgozott, aztán 1956-ban Kanadába disszidált. Gabriella az estin elvégzett közgazdasági szakközépiskola után látogatta meg apját Winnipegben, aki addigra, nyolc év alatt étterem- és billiárdterem-tulajdonos lett.


A fiatal lányt mély vízbe dobták odakint, három nap múlva már üzletvezető volt. Az ott töltött tíz hónap, mint mondja, jelentősen formálta a személyiségét, merőben más életszemléletet kapott. Meg fizetést is, amiből bevásárolt. Megrakott bőröndökkel jött haza Budapestre, ahol aztán megfigyelték, piros lakkcsizmájával bajba került. „Elvtársnő – mondták –, ne hordjon piros csizmát, mert az nem egyeztethető össze a szocialista munka erkölcsével!” Gabriella hangjából nem kis büszkeséget hallok ki, amikor ezt meséli.


Itthon először az állami Triálnál (eredeti nevén Sport, Hangszer és Játékáru Nagykereskedelmi Vállalat) próbálta ki a kereskedést, de már egyéni vállalkozói engedélye is volt. „Erős tűz volt bennem, tenni akartam” – mondja. Járta a játékkereskedőket, ismerte az ország összes nagyáruházát, boltosát Debrecentől Sopronig. Sokasodtak az egyéb megkeresések is, ötszázalékos jutalékért adott el edzőcipőt, babakocsit, divatruhát. „Egyre többen kérdezték, Gabika, tudnál segíteni? Én pedig eladtam mindent” – meséli. Még Fenyő János cége, a Vico műsoros kazettáit is árulta.


Kapcsolatban állt a nógrádi és az egri Áfésszel, a budapesti Skála és Centrum Áruházakkal. Kezdetben csak a megrendeléseket intézte, majd vett egy mikrobuszt, és azzal terítette az árut. Egy-egy sűrűbb napon Budapesttől Nyíregyházáig bejárta a városokat és üzleteket, ha kellett, az éjszakát is a mikrobuszban töltötte.
Az árukészletet ekkor még otthonuk garázsában tárolták. Férje, Bohus József teremfőnök és pincér volt a Hilton Kalocsa éttermében, és ha Gabriella épp úton volt, otthon kiszolgálta a vevőket, felvette az érkező árut. Egyre többször késett el emiatt a Hiltonból, ezért egy idő után kilépett, és ő is a cégnek szentelte magát. „Bármit találtam ki, a férjem mindig támogatott, ma is mindenben segít. Ilyen hátország nélkül nem menne” – mondja Gabriella.

Te voltál a fekete lyuk az életemben
A Medito Kft.-t 1990-ben alapították meg. „Addigra nemcsak a garázsban, de a kazánházban, az udvaron a fólia alatt is dobozokban állt az áru, majd beköltözött a nappaliba is. Olyanok voltunk, mint Tóték, állandóan dobozoltunk” – veszi át a szót Ildikó, aki tinikorában, majd fiatal felnőttként egyre jobban beszivárgott a családi bizniszbe. Az üzleteket járta, terítette az árut, akár lánykabugyi volt az, akár rondácska baba vagy öngyújtó. Minden feladatkörbe beilleszkedett, amire szükség volt, a kirakatrendezéskor kiélhette kreatív energiáit, az üzletkötésben valódi tehetségnek mutatkozott.


Ő is érezte anyja erejét az életútja irányításában. „Te voltál a fekete lyuk az életemben” – fogalmaz nevetve, amikor arról mesél, hogy ugyan lehetőséget kapott a filmiparban is, de az otthonról jövő nyomás a kereskedelemben tartotta. Letíciát kétéves kora óta egyedül nevelte, kellett a szülői segítség ehhez is. A család nemcsak a munkában, de a mindennapokban is szorosan együttműködik azóta is.


A Medito 1992-ben vette meg első hivatalos telephelyét a Podmaniczky utcában. A kétszintes, néhány száz négyzetméteres ingatlant hamar kinőtték. A telephelyek az újabb növekedéseket, változásokat követve cserélődtek, a 6200 négyzetméteres 13. kerületi ingatlanon ma már nagyjából 1800 négyzetméteres raktárhelyiséget és üzlethelyiséget mutatnak nekem. Az üzlet igazi gyerekmennyország, a raktár hatalmas, rendszerezett kartondobozokkal van teli.


Gabriella és a család neve alatt működik a kiskereskedelmi hálózat létrehozására alapított Euro-Toys Kft. is (a Meditónál ma is csak a nagykereskedelem fut). Az első játékboltot a Budagyöngye bevásárlóközpontban nyitották meg, majd sorra következtek az üzletek Balassagyarmaton, Gyulán, Kecskeméten, Tapolcán, a budapesti Rózsakertben és a Mammutban. Csúcsidőszakban a kis- és nagykereskedés ötszáz-ötszáz millió forintos forgalmat generált, de 2000-ben úgy érezték, elaprózzák az erejüket. Családi döntés volt, hogy abbahagyják a kiskereskedelmet, a cég ingatlanjait bérbe adták, és a nagykerre koncentráltak. Letícia irányításával azonban nemrég elindították a Játék Most web­áruházat, abban Ildikó az ügyvezető, ő intézi az ingatlanok ügyeit is.
Amikor a vasfüggöny leomlása után megnyílt az út nyugat felé, Gabriella először Bécsbe, Nürnbergbe és Hollandiába járt termékekért, majd a Medito élén már hongkongi, tajvani és kínai játékvásárokra is. A cég ma évente három–négyezer féle játékot importál, 95 százalékban Ázsiából, a maradék öt százalék európai és magyar gyártóktól, például a Dohány Kft.-től és az Enduro kismotorokat is készítő Motoplast Kft.-től jön. „Évente százezres tételben rendelnek tőlünk kismotorokat” – mondja Neizer Ágnes, a Motoplast kommunikációs vezetője. A kilencven százalékban külföldre gyártó cég hazai forgalmának két százalékát viszi a Medito.


Az elmúlt időszak nehézségei leginkább a Kínából hozott konténerek költségénél mutatkoztak meg. 2021 nyarától az addigi konténerenkénti nyolcszázezer forint körüli szállítási költség 5,6–5,8 millió forintra emelkedett. Ehhez jött még a vám és áfa nagyjából megduplázódása is. Gabriella szerint ez a helyzet mégis tizenöt–húsz százalékos növekedéshez segítette őket. A konkurens cégek közül ugyanis sokan termékek nélkül maradtak, a kiskereknek viszont kellett az áru, és a Medito ellátta őket. Most is legalább tizenöt–húsz konténernyi áru van náluk raktáron.

Időben kell őket odaengedni
Letícia már beleszületett a Meditóba, óvoda után mindennap a telephelyeken múlatta az időt a nagyszülőkkel, néha egy kartondobozban aludt el, míg Ildikó az üzleteket járta. „Amikor kétévesen, karácsony táján megkérdezték tőle, hogy hívják anyukádat, és ő azt válaszolta, hogy Budagyöngye, fordult velem egyet a világ” – emlékszik vissza anyasága egyik fordulópontjára Ildikó. Letícia természetesnek élte meg mindezt, és bár sok mindent kipróbált diákéveiben, ő is a kereskedelemben maradt. Pedig Ildikó minden döntésében támogatta, biztatta, hogy tapasztaljon meg mást is, tanuljon külföldön.


Arra a kérdésre, hogy mi történt volna, ha valami egészen más pályát választ, a nagymama, Gabriella könnyeit törölgetve válaszol: „Hatalmas csalódás lenne. A lelkem összeszorult, amikor Kínába vagy Németországba ment tanulni néhány hónapra. Ha belegondolok, mekkora befektetés egy gyerek taníttatása, aki aztán kimegy külföldre egy állás miatt, miközben a költség a szülőé, az országé… Időben kell őket odaengedni a vezetéshez, hogy megérezzék a felelősséget. Letícia emiatt lett korán tulajdonostárs és ügyvezető. Jól döntöttünk.”


Ezért is csempészték be alig tizenhárom évesen már a hongkongi játékkiállításra, majd vitték magukkal számtalanszor Kínába. Egészen fiatalon már ő képviselte a céget nemzetközi konferenciákon, részt vett jelentős döntésekben. Letícia újította meg az ügyviteli és a raktárirányítási rendszert, a nagykereskedés vevőinek webszájtot hozott létre – ez épp 2020 elejére készült el –, lecserélte az informatikai rendszert.


Mindez lépéselőnyt jelentett a covid megérkezésekor. Akkor azt tartották a legfontosabbnak, hogy senkit se kelljen elküldeni. Két hét szabadságra mentek a dolgozók, és mire visszajöttek, készen lettek a rendszerek, így az addigra beérkező online megrendeléseket ki tudták szolgálni. „Aztán szép sorban mindannyian megbetegedtünk, de addigra az iroda, a raktár szinte magától működött” – mondja Letícia.


A 2008-as válság is emlékezetes: a Medito forgalma akkor tíz–tizenöt százalékot csökkent, Gabi – Letícia így emlegeti nagyanyját – néha már a cég eladásán gondolkodott. A vásárlók azonban egyre jöttek, a nagyon olcsó termékek iránt érdeklődő partnereik, az azóta megszűnt „százas üzletek” – 100 forintos bolt, One Euro Market – forgalma megnőtt, és 2013-ra, mire Letícia leérettségizett, szép lassan ismét elindult a növekedés. A lány a mesterképzésén már vállalkozásfejlesztést hallgatott a Budapesti Corvinus Egyetemen.


A felfelé ívelés időszakában, 2010 és 2020 között növekedett a cég, több partnerük lett, ezzel párhuzamosan az igények is megváltoztak. A nagyon olcsó játékokról a minőségibb darabok felé fordult a figyelem: népszerűbbek lettek a kreatív és készségfejlesztő játékok, a fajátékok. „Itt tartunk most, hogy a külföldi gyárak kevesebb egy-két eurós játékot csinálnak, inkább végfelhasználói áron hat–nyolcezer forintos szetteket. Kérdés, hogy az újabb válságban lesz-e erre igény, így marad-e.”


„A játék olyan műfaj, aminél utoljára spórolnak az emberek. Nem is jár akkora kiadással, mint egy autó vagy háztartási gép. Az olcsóbb és drágább termékekre is van igény, ez pénztárcafüggő” – mondja Gyaraki Dávid, a Regio Játékkereskedelmi Kft. marketingvezetője is. Szerinte a minőségben nem feltétlenül az alapanyag, hanem a gyártó igényessége a döntő. „A megbízható európai és amerikai gyártók neve biztosíték termékeik minőségére függetlenül attól, hol zajlik konkrétan a gyártás, lehet az Kínában is.”


Letícia azt mondja, kereskedői oldalról még mindig főként a műanyag játékok iránt van érdeklődés. „Ha nem mi hozzuk be ezeket a termékeket, majd behozza a konkurencia, és megveszik tőlük” – mondja. A környezetbarát anyagokból, elsősorban csecsemőknek készülő játékok is megjelentek a piacon, ezek Letícia szerint általában húsz százalékkal drágábbak, de a szülők szívesen veszik őket. Kínálatukban egyre nagyobb helyet kapnak a fából készülő termékek, a textil bébijátékok, a papírból készült társasjátékok és a fém kisautók is.


Gyaraki Dávid szerint a gyártók közül sokan már évek óta újrahasznosítanak költséghatékonysági célból. „A műanyag egyszerű megoldás, hiszen a ledarált granulátumból a fröccsöntőgépben viszonylag könnyen lehet újrahasznosítani. Csak a dolog PR-ja nem volt korábban ennyire kigyúrva, most sokan csak újracsomagolják azt, amit eddig is csináltak.”


Letícia évek óta jelzi a kínai vásárokon az újrahasznosított anyagból készült termékek iránti fokozódó igényt, egyelőre eredménytelenül. „Remélem, néhány éven belül változik az ottani szemlélet is” – mondja. Interjúnk után lelkesen küldte az üzenetet: ha Kínában még nem is, a februári nürnbergi játékkiállításon már központi téma volt a játékgyártás fenntartható jövője, az újrahasznosított alapanyagok térnyerése.

Medito Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.
Tulajdonosok:
Bohus Józsefné (Osztián Gabriella), Bohus József, Bohus Ildikó, Borbély Letícia
Árbevétel
(millió forint):
2020
398,3
2021
498,2
2022*
522,2
Adózott eredmény
(millió forint):
2020
19,2
2021
61,0
2022
n.a.

Euro-Toys Kft.
Tulajdonosok:
Bohus Józsefné (Osztián Gabriella), Bohus József, Bohus Ildikó, Borbély Letícia
Árbevétel
(millió forint):
2020
63,2
2021
75,0
2022
97,2
Adózott eredmény
(millió forint):
2020
7,4
2021
10,5
2022
n. a.
*Becslés.
Forrás: Opten, cégközlés

The post Olyanok voltunk, mint Tóték, állandóan dobozoltunk appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés