:
Breaking News

Olyanok voltunk, mint Tóték, állandóan dobozoltunk

„Bátorság kell, és határozottság. Szégyenlősen nem lehet odamenni senkihez, ha el szeretnék adni valamit. Emberi kapcsolatokat kell kötni. Amikor elkezdtem, sokkal inkább erről szólt a kereskedelem.” Kemény, méltóságteljes üzletember ül velem szemben a cég 13. kerületi telephelyének irodájában. Osztián Gabriella szemét csak akkor futják el a könnyek, amikor családjáról beszél. Mellettünk lánya, Ildikó és unokája, Letícia a legifjabb családtagot, a három hónapos Lilient dajkálják. A Medito Kft. több mint harminc éve van erős női kezekben, és a három generációt hallgatva úgy tűnik, a következő évtizedekkel sem lesz gond.


Ma már a huszonnyolc éves Borbély Letícia is vezető pozíciót tölt be a családi cégben, három éve nagyanyja mellett ügyvezető, megosztják a feladatokat. Gabriella a pénzügyeket és a beszerzést viszi, Letícia felel a kapcsolattartásért, az eladásért, a cégfejlesztésért és a munkatársakért. Ő az, aki a jól működő rendszert modernizálva felkészíti a céget a jövő feladataira. Friss édesanya, de így is szentel napi egy-két órát az ügyintézésre, azt mondja, igényli is.

Jó üzlet az Osztián, vásároljon Óbudán
Gabriella, a „mátriárka”, már gyerekkorában megélte a kereskedők mindennapjait. A háború után apjának fűszerüzlete volt, sokat sürgölődött nála, segített a leltározásban, a cukormérésben. „Jó üzlet az Osztián, vásároljon Óbudán” – emlékezik vissza a fülbemászó kis rigmusra. Miután elvették a családtól az üzletet, apja az állami Közért vállalatnál dolgozott, aztán 1956-ban Kanadába disszidált. Gabriella az estin elvégzett közgazdasági szakközépiskola után látogatta meg apját Winnipegben, aki addigra, nyolc év alatt étterem- és billiárdterem-tulajdonos lett.


A fiatal lányt mély vízbe dobták odakint, három nap múlva már üzletvezető volt. Az ott töltött tíz hónap, mint mondja, jelentősen formálta a személyiségét, merőben más életszemléletet kapott. Meg fizetést is, amiből bevásárolt. Megrakott bőröndökkel jött haza Budapestre, ahol aztán megfigyelték, piros lakkcsizmájával bajba került. „Elvtársnő – mondták –, ne hordjon piros csizmát, mert az nem egyeztethető össze a szocialista munka erkölcsével!” Gabriella hangjából nem kis büszkeséget hallok ki, amikor ezt meséli.


Itthon először az állami Triálnál (eredeti nevén Sport, Hangszer és Játékáru Nagykereskedelmi Vállalat) próbálta ki a kereskedést, de már egyéni vállalkozói engedélye is volt. „Erős tűz volt bennem, tenni akartam” – mondja. Járta a játékkereskedőket, ismerte az ország összes nagyáruházát, boltosát Debrecentől Sopronig. Sokasodtak az egyéb megkeresések is, ötszázalékos jutalékért adott el edzőcipőt, babakocsit, divatruhát. „Egyre többen kérdezték, Gabika, tudnál segíteni? Én pedig eladtam mindent” – meséli. Még Fenyő János cége, a Vico műsoros kazettáit is árulta.


Kapcsolatban állt a nógrádi és az egri Áfésszel, a budapesti Skála és Centrum Áruházakkal. Kezdetben csak a megrendeléseket intézte, majd vett egy mikrobuszt, és azzal terítette az árut. Egy-egy sűrűbb napon Budapesttől Nyíregyházáig bejárta a városokat és üzleteket, ha kellett, az éjszakát is a mikrobuszban töltötte.
Az árukészletet ekkor még otthonuk garázsában tárolták. Férje, Bohus József teremfőnök és pincér volt a Hilton Kalocsa éttermében, és ha Gabriella épp úton volt, otthon kiszolgálta a vevőket, felvette az érkező árut. Egyre többször késett el emiatt a Hiltonból, ezért egy idő után kilépett, és ő is a cégnek szentelte magát. „Bármit találtam ki, a férjem mindig támogatott, ma is mindenben segít. Ilyen hátország nélkül nem menne” – mondja Gabriella.

Te voltál a fekete lyuk az életemben
A Medito Kft.-t 1990-ben alapították meg. „Addigra nemcsak a garázsban, de a kazánházban, az udvaron a fólia alatt is dobozokban állt az áru, majd beköltözött a nappaliba is. Olyanok voltunk, mint Tóték, állandóan dobozoltunk” – veszi át a szót Ildikó, aki tinikorában, majd fiatal felnőttként egyre jobban beszivárgott a családi bizniszbe. Az üzleteket járta, terítette az árut, akár lánykabugyi volt az, akár rondácska baba vagy öngyújtó. Minden feladatkörbe beilleszkedett, amire szükség volt, a kirakatrendezéskor kiélhette kreatív energiáit, az üzletkötésben valódi tehetségnek mutatkozott.


Ő is érezte anyja erejét az életútja irányításában. „Te voltál a fekete lyuk az életemben” – fogalmaz nevetve, amikor arról mesél, hogy ugyan lehetőséget kapott a filmiparban is, de az otthonról jövő nyomás a kereskedelemben tartotta. Letíciát kétéves kora óta egyedül nevelte, kellett a szülői segítség ehhez is. A család nemcsak a munkában, de a mindennapokban is szorosan együttműködik azóta is.


A Medito 1992-ben vette meg első hivatalos telephelyét a Podmaniczky utcában. A kétszintes, néhány száz négyzetméteres ingatlant hamar kinőtték. A telephelyek az újabb növekedéseket, változásokat követve cserélődtek, a 6200 négyzetméteres 13. kerületi ingatlanon ma már nagyjából 1800 négyzetméteres raktárhelyiséget és üzlethelyiséget mutatnak nekem. Az üzlet igazi gyerekmennyország, a raktár hatalmas, rendszerezett kartondobozokkal van teli.


Gabriella és a család neve alatt működik a kiskereskedelmi hálózat létrehozására alapított Euro-Toys Kft. is (a Meditónál ma is csak a nagykereskedelem fut). Az első játékboltot a Budagyöngye bevásárlóközpontban nyitották meg, majd sorra következtek az üzletek Balassagyarmaton, Gyulán, Kecskeméten, Tapolcán, a budapesti Rózsakertben és a Mammutban. Csúcsidőszakban a kis- és nagykereskedés ötszáz-ötszáz millió forintos forgalmat generált, de 2000-ben úgy érezték, elaprózzák az erejüket. Családi döntés volt, hogy abbahagyják a kiskereskedelmet, a cég ingatlanjait bérbe adták, és a nagykerre koncentráltak. Letícia irányításával azonban nemrég elindították a Játék Most web­áruházat, abban Ildikó az ügyvezető, ő intézi az ingatlanok ügyeit is.
Amikor a vasfüggöny leomlása után megnyílt az út nyugat felé, Gabriella először Bécsbe, Nürnbergbe és Hollandiába járt termékekért, majd a Medito élén már hongkongi, tajvani és kínai játékvásárokra is. A cég ma évente három–négyezer féle játékot importál, 95 százalékban Ázsiából, a maradék öt százalék európai és magyar gyártóktól, például a Dohány Kft.-től és az Enduro kismotorokat is készítő Motoplast Kft.-től jön. „Évente százezres tételben rendelnek tőlünk kismotorokat” – mondja Neizer Ágnes, a Motoplast kommunikációs vezetője. A kilencven százalékban külföldre gyártó cég hazai forgalmának két százalékát viszi a Medito.


Az elmúlt időszak nehézségei leginkább a Kínából hozott konténerek költségénél mutatkoztak meg. 2021 nyarától az addigi konténerenkénti nyolcszázezer forint körüli szállítási költség 5,6–5,8 millió forintra emelkedett. Ehhez jött még a vám és áfa nagyjából megduplázódása is. Gabriella szerint ez a helyzet mégis tizenöt–húsz százalékos növekedéshez segítette őket. A konkurens cégek közül ugyanis sokan termékek nélkül maradtak, a kiskereknek viszont kellett az áru, és a Medito ellátta őket. Most is legalább tizenöt–húsz konténernyi áru van náluk raktáron.

Időben kell őket odaengedni
Letícia már beleszületett a Meditóba, óvoda után mindennap a telephelyeken múlatta az időt a nagyszülőkkel, néha egy kartondobozban aludt el, míg Ildikó az üzleteket járta. „Amikor kétévesen, karácsony táján megkérdezték tőle, hogy hívják anyukádat, és ő azt válaszolta, hogy Budagyöngye, fordult velem egyet a világ” – emlékszik vissza anyasága egyik fordulópontjára Ildikó. Letícia természetesnek élte meg mindezt, és bár sok mindent kipróbált diákéveiben, ő is a kereskedelemben maradt. Pedig Ildikó minden döntésében támogatta, biztatta, hogy tapasztaljon meg mást is, tanuljon külföldön.


Arra a kérdésre, hogy mi történt volna, ha valami egészen más pályát választ, a nagymama, Gabriella könnyeit törölgetve válaszol: „Hatalmas csalódás lenne. A lelkem összeszorult, amikor Kínába vagy Németországba ment tanulni néhány hónapra. Ha belegondolok, mekkora befektetés egy gyerek taníttatása, aki aztán kimegy külföldre egy állás miatt, miközben a költség a szülőé, az országé… Időben kell őket odaengedni a vezetéshez, hogy megérezzék a felelősséget. Letícia emiatt lett korán tulajdonostárs és ügyvezető. Jól döntöttünk.”


Ezért is csempészték be alig tizenhárom évesen már a hongkongi játékkiállításra, majd vitték magukkal számtalanszor Kínába. Egészen fiatalon már ő képviselte a céget nemzetközi konferenciákon, részt vett jelentős döntésekben. Letícia újította meg az ügyviteli és a raktárirányítási rendszert, a nagykereskedés vevőinek webszájtot hozott létre – ez épp 2020 elejére készült el –, lecserélte az informatikai rendszert.


Mindez lépéselőnyt jelentett a covid megérkezésekor. Akkor azt tartották a legfontosabbnak, hogy senkit se kelljen elküldeni. Két hét szabadságra mentek a dolgozók, és mire visszajöttek, készen lettek a rendszerek, így az addigra beérkező online megrendeléseket ki tudták szolgálni. „Aztán szép sorban mindannyian megbetegedtünk, de addigra az iroda, a raktár szinte magától működött” – mondja Letícia.


A 2008-as válság is emlékezetes: a Medito forgalma akkor tíz–tizenöt százalékot csökkent, Gabi – Letícia így emlegeti nagyanyját – néha már a cég eladásán gondolkodott. A vásárlók azonban egyre jöttek, a nagyon olcsó termékek iránt érdeklődő partnereik, az azóta megszűnt „százas üzletek” – 100 forintos bolt, One Euro Market – forgalma megnőtt, és 2013-ra, mire Letícia leérettségizett, szép lassan ismét elindult a növekedés. A lány a mesterképzésén már vállalkozásfejlesztést hallgatott a Budapesti Corvinus Egyetemen.


A felfelé ívelés időszakában, 2010 és 2020 között növekedett a cég, több partnerük lett, ezzel párhuzamosan az igények is megváltoztak. A nagyon olcsó játékokról a minőségibb darabok felé fordult a figyelem: népszerűbbek lettek a kreatív és készségfejlesztő játékok, a fajátékok. „Itt tartunk most, hogy a külföldi gyárak kevesebb egy-két eurós játékot csinálnak, inkább végfelhasználói áron hat–nyolcezer forintos szetteket. Kérdés, hogy az újabb válságban lesz-e erre igény, így marad-e.”


„A játék olyan műfaj, aminél utoljára spórolnak az emberek. Nem is jár akkora kiadással, mint egy autó vagy háztartási gép. Az olcsóbb és drágább termékekre is van igény, ez pénztárcafüggő” – mondja Gyaraki Dávid, a Regio Játékkereskedelmi Kft. marketingvezetője is. Szerinte a minőségben nem feltétlenül az alapanyag, hanem a gyártó igényessége a döntő. „A megbízható európai és amerikai gyártók neve biztosíték termékeik minőségére függetlenül attól, hol zajlik konkrétan a gyártás, lehet az Kínában is.”


Letícia azt mondja, kereskedői oldalról még mindig főként a műanyag játékok iránt van érdeklődés. „Ha nem mi hozzuk be ezeket a termékeket, majd behozza a konkurencia, és megveszik tőlük” – mondja. A környezetbarát anyagokból, elsősorban csecsemőknek készülő játékok is megjelentek a piacon, ezek Letícia szerint általában húsz százalékkal drágábbak, de a szülők szívesen veszik őket. Kínálatukban egyre nagyobb helyet kapnak a fából készülő termékek, a textil bébijátékok, a papírból készült társasjátékok és a fém kisautók is.


Gyaraki Dávid szerint a gyártók közül sokan már évek óta újrahasznosítanak költséghatékonysági célból. „A műanyag egyszerű megoldás, hiszen a ledarált granulátumból a fröccsöntőgépben viszonylag könnyen lehet újrahasznosítani. Csak a dolog PR-ja nem volt korábban ennyire kigyúrva, most sokan csak újracsomagolják azt, amit eddig is csináltak.”


Letícia évek óta jelzi a kínai vásárokon az újrahasznosított anyagból készült termékek iránti fokozódó igényt, egyelőre eredménytelenül. „Remélem, néhány éven belül változik az ottani szemlélet is” – mondja. Interjúnk után lelkesen küldte az üzenetet: ha Kínában még nem is, a februári nürnbergi játékkiállításon már központi téma volt a játékgyártás fenntartható jövője, az újrahasznosított alapanyagok térnyerése.

Medito Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.
Tulajdonosok:
Bohus Józsefné (Osztián Gabriella), Bohus József, Bohus Ildikó, Borbély Letícia
Árbevétel
(millió forint):
2020
398,3
2021
498,2
2022*
522,2
Adózott eredmény
(millió forint):
2020
19,2
2021
61,0
2022
n.a.

Euro-Toys Kft.
Tulajdonosok:
Bohus Józsefné (Osztián Gabriella), Bohus József, Bohus Ildikó, Borbély Letícia
Árbevétel
(millió forint):
2020
63,2
2021
75,0
2022
97,2
Adózott eredmény
(millió forint):
2020
7,4
2021
10,5
2022
n. a.
*Becslés.
Forrás: Opten, cégközlés

The post Olyanok voltunk, mint Tóték, állandóan dobozoltunk appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés