:

Ábel tízévesen Veszprémben szórólapozott, mára ikonikus céget vezet és amerikai Forbes-listán szerepel

Ábel tízévesen Veszprémben szórólapozott, mára ikonikus céget vezet és amerikai Forbes-listán szerepel

A veszprémi Czupor Ábel már hatévesen azon gondolkozott a reklámplakátokat látva, hogy hogyan lehetne még jobban eladni az adott terméket. Amikor 19 évesen a patinás (és kissé poros) amerikai márka, a RadioShack marketingfőnöke lett és elkezdett posztolni, az emberek azt hitték, meghekkelték a cég Twitter-profilját. A hangnemváltás azonban sikeres volt. Marketingzseni, vagy „csak” nagyon ráérzett, mi kell a fiataloknak? Hogy csinálta? Épp Budapesten járt, úgyhogy a Forbes.hu-nak el is mesélte.

„Emlékszel még a RadioShackre? Mára kriptocég lett vad tweetekkel” – ezzel a címmel írt cikket nyáron a The Washington Post a több mint száz éve alapított, eredetileg elektronikai termékeket áruló amerikai RadioShackről. Az első, aki a cikkben megszólal, egy veszprémi fiú, Czupor Ábel, a RadioShack marketingfőnöke, egyben alelnöke.

Tavaly ilyenkor még tíz amerikaiból valószínűleg tíz (na jó, lehet, hogy csak kilenc) visszakérdezett volna a márka nevét hallva, hogy „miért, az még létezik?”.

Merthogy a RadioShack nemcsak jó pár ráncfelvarráson, de az utóbbi években két csődön is keresztülment, míg aztán 2020-ban megvette a haldokló márkák e-kereskedelemben való újjáélesztésére specializálódott Retail Ecommerce Ventures (REV). Az újjáélesztés része volt, hogy felvették marketingvezetőnek Czupor Ábelt, akit ráeresztettek a RadioShack Twitter-profiljára.

Ábel egy kicsit elszabadította a poklot, de egyébként meg nagyon ráérzett, mi kell a Z-generációnak.

Olyannyira, hogy a RadioShack alelnöke lett és idén felkerült az amerikai Forbes 30/30-as listájára is. Közben egy első körös befektetés küszöbén áll kriptós startupjával – és még mindig csak 20 éves.

A RadioShack Twitterét a cikk írásakor már majdnem 400 ezren követik. És Ábel oroszlánrészt vállal abban is, hogy a RadioShacknél ne csak telefont és fülhallgatót lehessen venni online, hanem kriptovaluta csereplatformként is működjön az oldal.

Napi címlap Takács Dalma 19 perc olvasás
Gerendai: Volt, aki lemondott a fizetéséről, hogy ne kelljen bezárni
A jó élet Takács Dalma 12 perc olvasás
Anna gyógytesis volt, de Bécsben már Habsburgoknak tartott órát
Legyél jobb! Gólya Ágnes 7 perc olvasás
Minden nagyon drága? Akkor végre van esélyünk egy normális karácsonyra

Csapokat terítettek

Tíz év körüli, nyurga, rövidnadrágos fiú állt a veszprémi Bástya Üzletház előtt 2012 nyarán, szórólapokkal a kezében. Édesanyja az üzletház könyvesboltjában volt eladó, Ábel pedig besegített a szórólapozásban. Sőt, ötletei is voltak, hogy mit írjanak a papírra.

„Általában kérdésekkel kezdtem és minél rövidebbre fogtam a szöveget. Elég más úgy eladni, hogy csak egy-két másodperced van”

– mondja arról, hogy általában a „Szeretsz olvasni? Gyere be az üzletünkbe” üzenettel szólította meg a járókelőket.

Ábel Veszprémben született, 12 éves volt, amikor családjával Hollandiába költözött. Fotó: Sebestyén László

„A szüleimtől láttam, hogy hogyan kell eladni, bizniszeket futtatni” – nemcsak eredetileg némettanárból eladóvá lett édesanyja, hanem vállalkozó édesapja is példa volt előtte. Apja Magyarországon csaptelepek értékesítésével foglalkozott, néha Ábel is elkísérte. „Jártuk az országot, csapokat terítettünk. Ott is fontos volt demonstrálni, hogy miért tőled, és miért ne valaki mástól vegyék meg a csapot.”

Goal

Mire Ábel iskolába került, már tudott olvasni, az első szó, amit el tudott olvasni és le tudott írni, a goal volt. „A bölcsődében a délutáni alvás alatt megjegyeztem, mi volt a takarón, és memóriából leírtam.” Az olvasás később is fontos szerepet játszott az életében, falta a könyveket édesanyja munkahelyén. „Mindig is szerettem a hosszú könyveket, az Eragon sorozat és a Harry Potter volt a kedvencem.” Fontos volt a szüleinek, hogy jól tanuljon. Az első hat osztályban, a veszprémi Báthory István Általános Iskolában végig kitűnő volt.   

Az otthonuk és az iskola közötti öt kilométeres úton több hirdetőtábla mellett is elmentek. „Mivel korán tudtam olvasni és írni, mindig is gondolkoztam rajta, hogy miért éppen így csinálták ezt a hirdetést” – elkezdett gondolkozni, hogy milyen színeket és szavakat kellene használni, hogy az emberek azt mondják, „ez nekem kell”.

A család 2015-ben költözött Hollandiába, mert fontos volt a szüleinek, hogy több kultúrát megismerjen húgával együtt. „Ha kinyitod a gondolkodásodat, akkor többféle bizniszt is fel tudsz építeni. Nem tetszett mindenkinek a családban, hogy elmentünk, de megértették, hogy később fontos lesz ez a tapasztalat.”

Magáról azt mondja, soha nem volt olyan szociális, hogy annyira hiányoztak volna korábbi osztálytársai. „Volt elég dolgom” – iskola után inkább matekversenyekre készült, sakkozott, csellózott. „Mindig is próbáltam a trendek ellen menni.

Az iskolában is megvolt, hogy mi a menő és mi nem, de én azt akartam tudni, hogy ez miért fontos az embereknek.”

Az sem érdekelte, ha társai nem fogadták el. „Ha nem annyira érdekel, hogy mit gondolnak rólad az emberek, akkor sokkal többet el tudsz érni, mintha másoknak akarnál megfelelni. A legfontosabb, hogy boldog legyél abban, amit csinálsz, a szüleim példáján is ezt láttam.”

„Az iskola nekem nem éri meg annyira”

„Őszintén? Nem tudom” – mondja teljes nyugalommal Ábel arról, hogy Hollandiában befejezte-e az iskolát. Kiköltözésük után két évig nyelviskolában tanulta a hollandot és folytatta az angolt, majd egy középiskolába járt. „Hollandiában azon dolgoznak az emberek és az iskolák, hogy együttműködj másokkal. Magyarországon sokkal több a lexikális tudás.”

Ábel a holland középiskolában olyanokat tanult, amit a magyarországi általános iskolából már rég tudott. „Nem kellett egész nap azon stresszelnem, hogyan teljesítek. Korán realizáltam, hogy az iskola nem minden, nem kell kitűnőnek lennem azért, hogy tovább tudjak lépni, mert senki nem fogja nézegetni a jegyeimet.”

A covid miatt elmaradt a diplomaosztó záróünnepség, végülis nem kapott semmi papírt arról, hogy befejezte az iskolát. Gondolt rá, hogy marketing területen tanul tovább, de 18 éves korára már tudta, hogy magától is talál munkát addig összegyűjtött referenciái alapján. Iskola alatt ugyanis sokat dolgozott.

„Azt mondtam magamnak, hogy az iskola nekem nem éri meg annyira. Kiszámoltam, hogy mi a legminimálisabb, amit bele kell tenni, hogy átjussak a következő osztályba. Közben meg egy csomót tudtam tanulni a marketingről.” Szülei mindig figyelmeztették a tanulás fontosságára.

„Amikor elkezdték látni, hogy ebben (a munkában – a szerk.) több van, akkor azt mondták, hogy ez a te életed, a te döntéseid, de később, ha ebből problémák lennének, akkor emlékezz rá, hogy mi szóltunk” – ennek ellenére mindenben segítették a szülők.

Tizenhárom évesen megmondta a tutit

És hogy lett több a marketingben? Ábelnek az első hollandiai nyáron még nem voltak barátai, az online térbe szorult, úgyhogy elkezdett telefonos alkalmazásokat nézegetni. Amikben látott perspektívát, ott azon gondolkozott, hogyan lehetne rávenni a felhasználókat, hogy visszatérjenek az adott alkalmazáshoz és persze minél többen töltsék le. Ezen tanulta meg a marketing alapjait.

Mindig az a legjobb, ha az emberek egymás között kezdenek el beszélni a termékedről, mert akkor nem kell marketingre költeni – vallja. Először a Nebulous nevű játékalkalmazás mozgatta meg a fantáziáját, és írt a fejlesztőknek, hogy lehetne több látogatót vonzani.

Az egyik kulcs Ábel szerint, hogy az embereknek azt kell érezniük, hogy fontosak, és ha ebben meg tudod erősíteni őket, akkor jön a dopamin (értesítések, üzenetek formájában). A FOMO-effektus miatt (fear of missing out, a valamiből való kimaradás félelme) miatt ezek az alkalmazások sok felhasználót hoztak.

„Előbb-utóbb elkezdtek rám hallgatni.”

Az app az akkor 13 éves Ábel tanácsait követve két év alatt jutott el a nulláról a harmincmillió letöltésig, mostanra már több mint 50 millióan töltötték le. A csúcson napi ötmillió felhasználója volt az alkalmazásnak. A kirobbanó siker nem keveset hozott a konyhára a cégnek, de a bevételekből Ábel semmit nem látott.

Nem akarok nekik marketinget adni

Második munkahelyén, egy New York-i startupnál, a Gizernél 18 éves koráig négy évet dolgozott, 15 évesen már ő irányította a marketinget. Először nem is akarja, hogy leírjam a cég nevét – „nem akarok nekik marketinget adni” –, mert rossz tapasztalatai voltak a vezetéssel, és nem kapta meg a megígért fizetést. Úgy látja, visszaéltek vele, hogy nagyon fiatal volt, de tanult belőle, hogy előbb ki kellett volna lépni.

„Át kell menni egy csomó rossz tapasztalaton azért, hogy tudd, mennyit érsz és hogy ezt ne kelljen később megtapasztalnod.”

Azoknál a cégeknél, amelyeknél eddig dolgozott, senki nem tudta, hány éves, online menedzselt mindent. „Ha valamit leteszel az asztalra, akkor nem is kérdezik.” Nagyobb cégeknél persze előfordul, hogy magánál sokkal idősebbeknek mondja meg, mit és hogyan kell csinálni. „De ha valaki jót akar annak a cégnek, ahol dolgozik, akkor nem fog mérges arccal beülni egy meetingre, hanem megnézi, hogy mit is tud ebből tanulni.”

Ábel egész évben a munkáihoz alkalmazkodva utazik a világban. Bárhol is legyen, napi 17-18 órát dolgozik. Fotó: Sebestyén László

Egyik megbízás hozta a másikat, csak nemrégiben jutott el oda, hogy már mond nemet is. A RadioShack előtt a Rune Games játékfejlesztő cég marketingvezetője volt. „Itt már önmagam tudtam lenni.” Az utóbbi években számos nagyobb cég marketingjén is dolgozott, de ezekről a projektekről az aláírt titoktartási szerződések miatt nem beszélhet.

A világ legnagyobb kriptotőzsdéjének, a Binance-nek többször nemet mondott az együttműködésre

– árulta el.

Milliárdos – nem forintban, dollárban

Ábel 2020 végétől elkezdett programozni. Csinált egy miniprogramot, ez automatikusan megkereste a piacra lépő kriptocégeket, és személyre szabott e-mailt küldött Ábelről és partnercégeiről. Kiépített egy partnerhálózatot, akiknek a szolgáltatásait magán keresztül hirdette, majd jutalékot kapott a cégek közötti tranzakciókból. 2021-ben 70 kliense volt, akik közül az egyiken keresztül jutott el a RadioShack csapatához és vezetéséhez.

Közben sziporkáztak a további ötletek, most jutott el oda, hogy saját vállalkozásba fogjon. Az Estayt nevű startupja azt a kérdést oldaná meg, hogy mi történik a pénzeddel és a kriptobefektetéseiddel azután, hogy meghalsz.

„A kriptóban még nincs olyan szoftver, ahol ne kéne feladnod a saját kulcsaidat” – mondja arról, hogy milyen piaci rést találtak. Az Estayt megoldásával a személyes kód megadása nélkül, előre rendelkezni lehet, hogy a kriptoportfólióból hová mennyi kerül az ügyfél esetleges halálát követően.

Sokszor pitchelt különböző cégekkel befektetőknél, így tapasztaltan vágott neki az Estayttel is. „Egyedül Mark Cuban (amerikai milliárdos üzletember és médiamogul, a Dallas Mavericks profi kosárlabdacsapat tulajdonosa – a szerk.) mondta azt, hogy erre nincs elég nagy piac” – ez volt az egyetlen negatív visszajelzés. Rajta kívül több milliárdos – mint Ábel mondja, „nem forintban, dollárban” – befektetőknek is tetszett az ötlet. Olyannyira, hogy pénzt is tennének bele: az első befektetési körhöz a vezetőt még keresi (persze ezt nem könnyű megtalálni), de a többiek megvannak.

Ábel türelmes. „Lehet, hogy a kezdetekben nem fog sok pénzt termelni, de én valahol hiszek a jó karmában is. Hogyha most elkezdek segíteni valakit, akkor később lesz belőle pénz is. Sokan minden egyes tanácsért pénzt kérnének cégektől. Én inkább olyan vagyok, hogy segítek nektek, és hiszek abban, hogy ez később valahogy visszajön”.

A „gyakornok”

„Az emberek csak arra emlékeznek, hogy csődbe ment. Kétszer is” – mélyről kellett felhoznia a márkát, amikor idén tavasszal a RadioShack marketingvezetője lett. Erősen indított, egyik leginkább elhíresült és azóta sokat idézett júliusi tweetje, miszerint „If you find a squirter marry her”. A squirter itt azokra a nőkre utal, akiknél – az orvosi leírás szerint – szexuális izgalom hatására folyadék távozik a húgycsőből.

Amikor a RadioShacknél megjelent az erről szóló tweet, miszerint ha talál az ember egy ilyen nőt, akkor vegye el feleségül, az kiverte a biztosítékot a követőknél. Sokan azt hitték, feltörték a RadioShack profilját, vagy hogy egy gyakornokot engedtek posztolni. A „gyakornok” aztán többször bejelentkezett és élcelődve szólt vissza a kritikusoknak a RadioShack Twitterén, sőt később sem szálltak le a squirter-témakörről.

not now honey radioshack is tweeting about squirting again pic.twitter.com/aJQosy8ldW

— RadioShack (@RadioShack) August 31, 2022 Később sem fogták vissza magukat a szexuális tartalmú tweetekkel. Forrás: Twitter

Az ilyen és hasonló esetek miatt nagyon ellentmondásos Ábel és a RadioShack kommunikációjának megítélése. Marc Canter amerikai internetes vállalkozó, a szoftverfejlesztéssel foglalkozó Macromedia alapítója, – akit gyakran a multimédia keresztapjának neveznek – például keményen beszólt a RadioShacknek a LinkedInen. („A Facebookot amúgy nem használom” – világosít fel az interjú elején Ábel, de jó marketingesekhez méltón nagyon aktív más közösségi oldalakon.)

Canter szerint a RadioShack pálfordulása azt bizonyítja, hogy minél botrányosabban kommunikál valaki, annál több fiatal fogja követni. De ez valószínűleg nem profitábilis üzleti modell. Ábel erre csak úgy reagált, hogy

a modellváltás a RadioShacknél már valószínűleg eddig is több pénzt hozott, mint amennyit Canter egész életében csinált – bátor visszaszólás ez egy húszévestől.

Mások viszont dicsérik. „Szeretem, hogy váratlan helyekről is tanulhatok”, írta Ábelnek szintén a LinkedInen egy másik marketingguru, a philadelphiai &Marketing nevű startup alapítója, Rajat Kapur. Kapur azzal magasztalta a meglepő tweeteket, hogy addig senki sem beszélt a RadioShackről, valamint hogy Ábel nagyon mélyrehatóan ismeri a márka célcsoportját.

Tudni kell viccet csinálni belőle

Ábel is szakmai szemmel közelíti meg a dolgot és azt mondja, lehet, hogy meglepő a stratégiájuk, de működik. A tulajdonosok is elégedettek a munkájával, alig pár hónap marketinges munka után a RadioShack alelnökévé nevezték ki.

Tudom, hogy az embereknek mi kell, mit szeretnének – indokolja a kinevezését, bár azt mondja, jobban szeret a háttérben dolgozni, de itt nem volt opció a visszautasítás. Így most még jobban átlátja az egész szervezetet, és a REV tulajdonosainak jelent. Az utóbbi két évben sokat próbálkozott a RadioShack, hogy túllépjenek a „nagyszüleink márkája”-imidzsen, de Ábel érkezéséig sikertelen volt minden stratégia.

„Az emberek nem fognak róla beszélni, ha nem leped meg őket, legnagyobb része tetszett az embereknek, mert végre nem volt olyan uncsi a márka. Elég érzékeny terep volt, hogy elkezdődhet egy új hangnemmel a márka menővé tétele, de a teszt bejött”. Ábel nem csípőből nyomja a posztokat, volt, hogy egy szón tíz órát gondolkozott.

Tulajdonképpen egy aktuális trendre ült fel: azt mondja, Amerikában megváltozott a cégek hangneme. Korábban minden a lehető leghivatalosabban kellett, hogy hangozzon, amikor a cégek a tevékenységeikről kommunikáltak, mostanra azonban elmozdultak egy barátibb hangnem felé. Rájöttek, hogyha az emberek nem tudnak kapcsolódni ahhoz, amit kiraknak, akkor nem is fognak vásárolni.

„Ha az emberek elkezdenek viccet csinálni abból, amit kiteszel, az is marketing.”

A RadioShack újrapozícionálásának másik csapásiránya, hogy Ábel vezetésével épp most építenek fel a blockchain-üzletágat, és a márka oldala egyben kriptocsereplatformként is szolgálna.

Napi 17-18 óra munka

Hol van otthon Ábel? „Sehol” – hangzik a válasz a kérdésre. Mindig az időzónáknak megfelelően mozog a világban, hogy ne legyen olyan nagy időeltolódás azokkal kollégáival, akikkel éppen dolgozik. Naponta 17-18 órát foglalkozik a különböző projektekkel. „A többi alvás és evés, de sokszor még evés közben is dolgozom. Egyszerűen nem tudok hat-hét óránál többet aludni.”

Sokszor megy szakmai konferenciákra, ahol sokat tanul. Legutóbb Texasban volt, az ügyfeleivel találkozott, de legalább ilyen fontosak a konferenciák utáni afterpartik és az ottani kapcsolatépítés.

Név alapján a legtöbben felismerik, vagy ha nem, elég a RadioShacket említenie.

Persze olyanokkal is találkozik, akik nem szeretik a RadioShack kommunikációját. „Ilyenkor megkérdezem, hogy tudta-e ezelőtt, hogy létezik a RadioShack? Sokszor azt válaszolják, hogy nem, de nem is akarom, hogy létezzen. Erre annyit szoktam mondani: most már tudod, hogy létezik. és tuti máshol is beszéltél róla, és köszönöm a marketinget, amit csináltál neki. Ezzel végülis elvégezted az én munkámat.”

Borítókép: Sebestyén László

The post Ábel tízévesen Veszprémben szórólapozott, mára ikonikus céget vezet és amerikai Forbes-listán szerepel appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés