:

A jövő fogyasztója egészség-, környezet- és ártudatos

A jövő fogyasztója egészség-, környezet- és ártudatos

A fenti három trend teljesítésében a Tesco csoportszinten meglehetősen jól áll. Városi fulfillment központok; automatizált raktárak; a kiszállítás utolsó kilométereinek optimalizálása; az ellátási láncok alapos tanulmányozása; a tápanyag-összetevők részletes feltüntetése a sajátmárkás termékeken; a felhasznált műanyag visszaszorítása az üzletekben és az egész cégben; az élelmiszer-hulladék folyamatos csökkentése – ezek mind-mind olyan építőkövek, melyek a tudatos fogyasztók innovatív partnereivé teszik őket. A fejlesztések nagy része mögött pedig a Budapesten is működő Tesco Technology szakértő csapata áll.

A címben kiemelt három vásárlói elvárás mellett a negyedik kulcsfontosságú szempont a kényelem. A legtöbben a lehető leghamarabb szeretnénk túlesni a vásárlás folyamatán – mindegy, hogy házhoz szállítással, kasszánál vagy önkiszolgáló pénztárnál vásároljuk meg a termékeket. Utóbbi esetben a költséghatékonysághoz új és fejlett megoldásokra van szükség: ilyen például a mesterséges intelligencia beemelése a folyamatba.

Egyre több ember vásárol online módon, házhoz szállítással, míg mások a neten megvett árucikkeiket inkább az üzletben szeretnék átvenni. „A vásárlói viselkedéshez nekünk is fel kell zárkóznunk, többféle versenyképes szállítási és átvételi lehetőséget kell biztosítanunk. Az üzleteink már most hibridek, egyre hasonlóbbá válnak egy fulfillment központhoz – tehát a teljes értékesítési, kiszállítási, raktározási folyamatot ki tudják szolgálni például egy webes rendelésnél” – fogalmaz Frederic Kuzel, a Tesco Technology Engineering Directora, a Store Experience és Közép-Európai Hub-ok vezetője. A fejlődés abba az irányba halad, hogy az üzletekben egyre jelentősebb méretű raktárterület lesz, az egyes termékeket pedig egyfajta virtuális falról lehet kiválasztani és megrendelni. „Ez a megoldás nagyobb termékkínálatot tesz lehetővé, de egyelőre évekre, ha nem évtizedekre vagyunk tőle. Mindenki egy folyamatos, megszakítás nélküli vásárlói útvonalról álmodik: a vevő bemegy az üzletbe, leveszi a termékeket a polcról és kisétál. Jelenleg két ilyen – pénztár nélküli, próbaüzemben működő – üzletünk van az Egyesült Királyságban, de ha beválik, egyre több lehet belőlük” – fogalmaz Frederic.

Az egy napon, vagy akár egy órán belüli házhoz szállítás még mindig fejtörést okoz, a legnagyobb kihívás a folyamat optimalizálása, a termékek összeválogatásához szükséges idő csökkentésével.

A jelenlegi rendszerben egy motivált és képzett kolléga 180–200 terméket tud egy óra alatt kézzel összeválogatni, az átlag 160 körül alakul. Viszont az új városi fulfillment központjainkban ez a folyamat automatizált. A központok így óránként 800–1000 darabra képesek, ha pedig emellett közelebb is vannak a vásárlóhoz, máris közelebb vagyunk a költséghatékonysághoz is. Igaz, ez nagy befektetést igényel. Tehát a költségeink hosszú távú leszorítása és optimalizálása először több tízmillió euróba kerül.”

Frederic Kuzel, a Tesco Technology Engineering Directora

Digitalizáció és közösségi média

A közösségi médiában jelen lenni alapvető márkaszükséglet, hiszen nem csak a vevők, hanem a versenytársak is aktívak. A Tesco Technology folyamatosan fejleszt, fontosnak tartják, hogy a kiskereskedelmi ügyfélszolgálatuk és a call centerük a lehető legtöbb önkiszolgáló szolgáltatást kínálja, így a vevők gyorsan információhoz juthatnak. Az okostelefonok használata is szorosabbra fűzheti a bolt és a vásárló kapcsolatát. „Képzeljük el azt a vásárlót, aki rendszeresen beugrik a boltba reggelit vásárolni, vesz egy croissant-t és használja a Tesco alkalmazást. Így amikor legközelebb besétál a boltba, például egy felugró üzenetben üdvözölhetjük és felajánlhatunk neki egy ingyen croissant-t vagy egy szendvicset. Ha pedig ismerjük a vásárlói szokásait, akár személyre szabott ajánlatot is adhatunk neki.”

Digitális belső irányítás

A digitális fejlesztések és a rugalmasság a Tesco belső rendszerében is tetten érhetőek. Az Egyesült Királyságban például ha valaki el akarja cserélni a műszakját, csak feltölti az igényét egy tableten. A rendszer ellenőrzi, hogy a kollégák közül elméletben ki vehetné át tőle – olyan szempontokat vizsgálva, hogy mennyi ledolgozott órája van az adott hónapban, vagy az életkora okán dolgozhat-e az adott idősávban. Aki megfelel a kritériumoknak, kap egy értesítést a lehetőségről. Mihelyst valaki jelentkezett a műszakért, a csere meg is történt. Nincs további adminisztráció vagy utánajárás, így sokkal rugalmasabb és kényelmesebb a munkaszervezés.

Frederic Kuzel, a Tesco Technology Engineering Directora

A digitalizáció egyik fontos eleme a rendelt termékeket az áruház polcairól, illetve a raktárból összeszedő munkatársak, a pickerek munkájának tervezése is: a kollégák eszközein egy útvonaltervező algoritmus számítja ki és jelzi az adott rendelések összegyűjtésének optimális, legrövidebb útvonalát az áruházon belül.

Így tudunk eljutni 200 tételhez óránként a korábbi 160-ról. Mindez segíti alacsonyan tartani a vevőink költségeit. A rendszer az Egyesült Királyságban működik, de hamarosan érkezik Magyarországra is.”

Frederic Kuzel, a Tesco Technology Engineering Directora

A fejlesztők a termékek követését is digitalizálták. Folyamatosan képesek nyomon követni a hűtők hőmérsékletét és a termékek állapotát, adataik vannak minden egyes élelmiszerről a polcokon. Ha valami közelít a lejárati idejéhez, időben lehet dönteni arról, hogy leárazzák vagy eladományozzák. A beszállítói partnerek együttműködésével pedig még átláthatóbbá válik a termékek életciklusa. Mindezek segítenek métrsékelni a pazarlást. Az elmúlt öt évben 69 százalékkal csökkentették Magyarországon a működésükben keletkező élelmiszer-hulladék mennyiségét, ezzel teljesítve az ENSZ 2030-as Fenntartható Fejlődési Célját az élelmiszer-hulladék megfelezéséről.

Technológia és jövő

A budapesti Tesco Technology csapata azon is dolgozik, hogy a szállítók kiválasztását tökéletesítse. Az egész folyamat digitalizálható, vagyis egy algoritmus határozza meg a legjobb árat a vevők és a Tesco számára. A kreatív fejlesztői munka támogatja a számítógépes döntéshozatalt. „Ennek köszönhetően „ugyanannyi munkahely jön létre az üzleti folyamat más állomásaiban, mint amennyit automatizálunk, vagy félautomatizálással támogatunk” – fogalmaz Frederic. Szállítóikat folyamatosan nyomon követik. „Meg akarjuk ismerni minden termék életútját, ami partnereinktől érkezik. A jövőben valószínűleg egy blokkláncalapú megoldással a termék életciklusának minden állomását konkrét személyhez tudjuk majd visszavezetni. Honnan jött ez az élelmiszer? Hogyan szedték le? Az lenne az igazán nagyszerű, ha még azt is tudnánk, ki szedte le. A vevők ilyen szintű átláthatóságot szeretnének, úgyhogy ez be fog következni.”

A Tesco fő célja, hogy napról napra többet tegyen a vásárlókért, a közösségekért és bolygónkért. Mindezt nem csak értünk, hanem velünk együtt, a tudatos fogyasztók kiszolgálásával, környezetünk és az ökoszisztéma védelmének érdekében.

The post A jövő fogyasztója egészség-, környezet- és ártudatos appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés