:

Így készült a magyar Lego-csocsóasztal, amit Thierry Henry is méltat

Így készült a magyar Lego-csocsóasztal, amit Thierry Henry is méltat

Csocsóasztal kockákból – Fehérvári Donát álmodott, a dán nagyvállalat most megvalósítja. A Lego Ideas vezetőjével, Johnny Castruppal beszélgettünk a Thierry Henry által is promózott, novemberben megjelenő készlet kulisszatitkairól és a rajongók piacképes ötleteiről és arról, hogyan tervezhet bárki a Legónak.

Október végén csocsóverseny keretében Párizsban, a For The Joy of Play eseményen mutatja be, majd novemberben dobja piacra a Lego annak a csocsóasztalnak a finomhangolt verzióját, amit egy (akkor még 16 éves) magyar fiatal, Fehérvári Donát tervezett. A szettet ráadásul Thierry Henry és Marcus Rashford válogatott futballsztárok is reklámozzák, a dán cég tervezői pedig Donátot csocsójátékosként is „legósították.”

„Pályafutásom során mindenhol futballoztam, ahol csak el lehet képzelni, most pedig a LEGO IDEAS Csocsóasztal készletével tehetem ugyanezt! Ennek a készletnek pont az a lényege, hogy összehozza az embereket – ugyanúgy, mint a sport, és hogy újraértelmezze a játék élményét a rajongók számára szerte a világon” – nyilatkozta Henry a készletről.

A Lego külön divíziójaként működő Ideas lényege, hogy a kockarajongók ötleteit versenyezteti a külön erre a célra létrehozott közösségi platformon. A készítők annak reményében töltik fel a saját terveiket, hogy ötletük képes elnyerni tízezer szavazatot illetve a dán vállalat tetszését is:

ha mindkettő kritériumot sikeresen teljesítik, készletüket a Lego legyártja és piacra dobja.

Ugyan nem ez az első magyar ötlet, ami megugrotta a lécet az Ideas felületén – Szabó Máté korábban Mickey egeres építményéből is megvalósult már egy készlet –, a futballsztáros-csocsóversenyes promóció mértéke a legsikeresebb rajongói szettek közé is repítheti a 2339 elemből álló, 22 minifigurás csocsóasztalt. Ezzel pedig Donát is jól járhat: az Ideas nyertesei a nyereségből jutalékot kapnak. A készlet kulisszatitkairól valamint az Ideas üzleti modelljéről Johnny Castruppal, a Lego Ideas vezetőjével beszélgettünk a Brain Baron tartott budapesti előadása után.

Forbes.hu: Meglepődtem, hogy az egyik kedvenc Lego készletem, a Wall-E is az Ideas terméke. Persze már nem lehet kapni, és a vesém-májam el kéne adnom, hogy a másodlagos piacon hozzájussak. Követed a szubkultúrátok ezen részét? Úgy kereskednek bontatlan dobozokkal, mint komoly részvényekkel.

Johnny Castrup: Igen, mondhatni akadémiai szempontból érdekel. Azt hiszem, még pár tudományos kutatás is született erről a piacról, a befektetési érték, felértékelődés témakörben. A sneaker-piachoz tudnám hasonlítani.

És mit gondolsz magáról a kereskedésről? Nem vész el így a Lego esszenciája, a szórakozás és a kreativitás – amiért gyártjátok a játékokat?

Érdekes kérdés, de el kell fogadnunk, hogy a rajongók több módon lépnek kapcsolatba a termékeinkkel. Van, aki a kreativitás és az építés örömeként, kikapcsolódásként tekint a készletekre, és van, aki gyűjtői szemmel. Ez mindennel megtörténik, legyen az sneaker, vagy egy Lego készlet.

Az Ideas viszont jól visszaadja a kreativitás esszenciáját. Hogyan – és miért – jött létre a divízió?

Mivel kezdjem, a filozófiával vagy a dátumokkal? (nevet) Abban hiszünk – és erre már tényleg emlékeznem kéne, ki is mondta –, hogy a világ legokosabb embereinek 99,999 százaléka nem nekünk dolgozik. Ezért hoztuk létre az Ideast, hogy olyan prototípusokat láthassunk tőlük, amik a rajongókat érdeklik, és ha mindezt támogatják a többiek, akkor egyértelműen jelez a piac, hogy van erre igény. Gondolj bele, minden évben nagyjából 3500 potenciálisan érdekes ötletet kapunk, és ebből a közönségünk validál párat – ez óriási piackutatási kapacitást jelent.

Johnny Castrup a Brain Bar színpadán. Fotó: Brain Bar

Nem mindig működött így, eleinte a Lego Factory-n keresztül lehetett teljesen személyre szabott készleteket rendelni. Az ilyen mértékű személyre szabás üzleti modellje persze rendkívül drágának bizonyult, de továbbra is szerettük volna azon kevés rajongót megszólítani, akik valóban jók ebben – és majd mi összekötjük őket a fogyasztókkal, akiket már csak a kész termék érdekel. Japánban, kicsiben néztük meg, hogyan működne erre egy közösségi platform, ez volt a Cuusoo. 2014-ben a nemzetközi piacon is elindultunk, ekkor már Ideas néven.

A piackutatás és az új, remek ötletek becsatornázása mellett azért a márkaérték növelése sem másodlagos – hiszen ezzel egy elkötelezett közösséget építetek magatok köré.

A jó ötletek szinergiákat hoznak létre, és egyszerre több megoldást is nyújtanak.

Fontos a crowdsourcing a készleteknél, majd a piaci igények validációja, ami valóban bevonja a közönségünk, és ad egy frissességet a márkának. De talán a legfontosabb mégiscsak a piaci megerősítés, hiszen a korai, gyártás előtti visszajelzés nagy mértékben csökkenti az üzleti kockázatot. 

Hogy néz ki a folyamat az építők szemszögéből? Hogyan kéne belevágnom, ha azt szeretném, hogy egy Forbes magazinból is születhessen egy Lego-készlet? Jó, persze tudom, hogy ez most nem a legjobb ötlet…

Nem tudhatod, ha nem validálod. (nevet)

Végülis tényleg nem. Szóval milyen kritériumoknak kell megfelelnem?

Megépíted, kerítesz hozzá egy sztorit és befotózod, majd feltöltöd. Utána jön az igazi munka: tízezer szavazatot kell összegyűjtened. Miután anyukád és a legjobb barátod szavazott, még mindig hátravan 9 998 ember, akit meg kell győznöd. Ha olyan szenvedélyre tapintottál rá, ami a közösségünkön belül nagyon népszerű, sokra viheted a támogatásukkal. De külső közösségeket is becsatornázhatsz, például a Jóbarátok sorozatból készült már készletünk, és a NASA-val is együttműködtünk – ezek olyan témák, amiknek már van egy kiépült rajongói tábora. Szóval lehet szerencséd, vagy stratégiailag is tervezhetsz már magánál a témaválasztásnál.

Novembertől kapható a csocsóasztal. Fotó: Lego

Ami talán a legjobban meglepi az ötletgazdákat, az a kampánymunka. Időhöz kötött mérföldköveket kell elérni, és ha látod, hogy nem gyűlnek úgy a szavazatok, akkor talán a közösségi médiában kell aktívabbnak lenned, vagy kicsit javítanod rajta, esetleg újra befotóznod. Folyamatosan gondoznod kell a kampányod. De időközben az első kommentek is megérkeznek majd, bátorítanak és támogatnak majd, javaslatokat tesznek, hogyan lehetne jobb – és építőként talán ez már önmagában is kifizetődő élmény,

mert valami részese vagy, és tudod, hogy rajtad kívül sokan szeretnének még egy olyan szettet látni a játékboltokban, mint te.

És ha meglett a tízezer szavazat?

Akkor kezdődik a belső vizsgálat, ahol a Lego Ideas csapata teszteli a megoldás megvalósíthatóságát. Kell-e hozzá szabadalmi jogok miatt együttműködni valakivel, mint például a Wall-E esetében? Jól fog teljesíteni a készlet a piacon? Hasonlít-e valamihez, amit már csináltunk, vagy éppen dolgozunk rajta? Mennyi egyedi alkatrészt kell gyártanunk hozzá? Szóval a tervező szempontjából ez csendesebb időszak, amikor csak várnak az eredményre, utána pedig jön a bejelentés, hogy elkészítjük-e a terméket vagy sem.

Utána kezdjük a termékfejlesztési folyamatot, ami szintén hosszú időt ölel fel. Biztosra kell mennünk, hogy megfelelő legyen a minőség. Módosulhatnak a tervek, mert nincsenek meg a megfelelő elemeink, vagy színeink, közben arra is figyelni kell, hogy az építési útmutató is élvezetes legyen a korosztály számára.

Sok a munka, de egy idő után elérjük a doboz bemutatóját, ahol általában a tervező dedikálja az első készleteket. Ez a rivaldafény is egyfajta motiváció is lehet, de persze pénzjutalom is jár a készítőnek, a bevétel egy százalékát kapja jogdíjként.

Szóval ha jók az eladások, akkor elég jól jársz az ötleteddel.

Mennyire járnék jól? Tudsz egy összeget mondani?

Nem. (nevet) De amit elmondhatok, hogy az elmúlt időszakban jelentős mértékben növekedtünk. Nem csak a bevétel szempontjából, a közösségünk és a belső felülvizsgálatig eljutó ötletek is megháromszorozódtak. Ennek egyik katalizátora a járványhelyzet lehetett, sokan kenyérsütésbe kezdtek, de sokan építettek Lego kockákkal otthon. A másik, hogy egyre több korosztályt szolgálunk ki a készletekkel.

Nem csak megépíteni, játszani is lehet majd vele. Fotó: Lego

Ha a Lego Csoport teljes bevételének arányában nézzük az Ideas divíziót, mekkora a szerepetek a Lego-ökoszisztémában?

Sok készletet gyártunk, de picik vagyunk. Nem jelentéktelenek.

Nemrég egy magyar fiatal, Fehérvári Donát ötlete nyerte el a tetszésetek. Ha jól tudom, a napokban tudjuk meg a megjelenés részleteit. Te már megépítetted?

Igazából több készletem van, mint amennyivel tudnám tartani az iramot. Épp most fejeztem be Van Gogh Csillagos éj készletét, de már a csocsóasztalt is nagyon várom, csodálatos ötlet. Azt hiszem, Donát a két legfiatalabb Ideas tervezőnk egyike, és felemelő látni, hogy ezek a fiatalok milyen friss, menő dizájnokkal jelentkeznek a felületünkön.

Az Ideas készletek megvalósításakor a tervezőink szeretnek rejtett utalásokat tenni az ötletgazdára, a csocsóasztal esetében Donát arcáról mintázták az egyik csapatkapitányt. Sokat kellett dolgoznunk azon is, hogy stabil és játszható legyen, hogy a golyók ne akadjanak el a sarkokban. Izgalmas feladat volt a csapatunknak.

Szóval akkor csocsózni is lehet rajta?

Igen! Persze talán nem úgy, mint ahogy azt a kocsmákban megszokhattuk. (nevet)

The post Így készült a magyar Lego-csocsóasztal, amit Thierry Henry is méltat appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés