:
Breaking News

Serena Williams, a különutas sportcsillag, aki az üzleti életben is a csúcsra tör

Serena Williams, a különutas sportcsillag, aki az üzleti életben is a csúcsra tör

A US Open után – ahol még versenyben van – visszavonul a tenisztől Serena Williams, aki minden idők legeredményesebb női játékosa az open érában. Ahogy játéka formálta a teniszt, úgy próbálta formálni ő is a saját környezetét. Ez hatja át üzleti filozófiáját is. Olyan cégekben befektető, mint a MasterClass, a Patreon, a Bumble vagy a Coinbase. A legtöbbet mégis magába fektette. Így építi üzleti birodalmát Serena Williams.

„Ne változtass semmin” – tisztán emlékszik, hogy ezt mondta neki, amikor először találkoztak. Billie Jean King kétségtelenül a női tenisz egyik legnagyobb alakja. Különböző felállásokban összesen 39 Grand Slam-győzelme van, ebből 12 egyéni cím (női páros mellett vegyes párosban is versenyzett). Hogy miért nem a legnagyobb alakja a női szakágnak, arról talán az akkor hatéves Serena Williams tehet, akivel szóba elegyedett 1988 áprilisában egy tenisztáborban. 1200 gyermek közül is kiemelkedett a két Williams-nővér, Serena és Venus.

Billie Jean King a 60-as évek végétől a 70-es évek közepéig volt a csúcson, akkor szokatlan módon sportsikereit társadalmi üzenetei szélesebb közönséghez való eljuttatására is használta, a szexizmus egyik legnagyobb bírálója volt. Serena, a fiatalabbik Williams-lány ma 23-szoros egyéni Grand Slam-cím birtokában sportkarrierje végére készül, a most zajló US Open a búcsúja. King most hétfőn, első találkozásuk után 34 évvel, New Yorkban épp azért méltatta Williamst, mert a sportsikerei mellett rengeteget tett a nők és a színesbőrű nők elfogadásáért, egy befogadó, nyitott társadalomért, nevét és népszerűségét arra használta, hogy változtasson Amerikán. De mindaz a küzdelem, amit a pályán kívül folytatott, meghatározza befektetői énjét is.

A Serena Ventures olyan cégekbe fektet, amelyek alapítói nők vagy valamely kisebbséghez tartozók – Serena pontosan ismeri az ő útjukat. Befektetőktől eddig 111 millió dollárt gyűjtött be, és közel 60 portfóliócégbe helyezett már ki tőkét. Olyanokba, mint az oktatási videókat gyártó MasterClass vagy a mentális egészséggel foglalkozó startup, a Wondermind, amelynek alapítói között ott találjuk Selena Gomez énekes-színészt is. Serena volt az első sportoló, aki 2019-ben felkerült az amerikai Forbes leggazdagabb selfmade nőket bemutató listájára, 2022-ben ebben a rangsorban már 260 millió dolláros vagyonnal szerepelt.

2019-ben az amerikai Forbes címlapján.

Márka akart lenni, nem csupán egy arc

Serena férje az az Alexis Ohanian, aki a Reddit közösségi oldal egyik alapítója. Az üzlet a család mindennapi része, bár mint a Forbesnak beszélt róla korábban, a szombat így is mindig a családé. Csak 2019 tavaszán hozta nyilvánosságra a teniszcsillag, hogy maga is aktív befektető, egészen addig 34 startupban látott fantáziát, de a Serena Ventures megalapításával céges keretek közé terelte a befektetéseit – és a saját leendő ötletei finanszírozását is.

Williams karrierjével párhuzamosan nőttek rekordszintre a sportolói fizetések, jól látszik ez a Forbes legjobban fizetett sportolói listáján is, az élmezőny összkeresete évről évre nő. A televíziós közvetítések jogainak árai egyre emelkedtek az elmúlt bő 10 évben és ebből egyre több csorgott le a sportolókhoz is. A jövedelmek egyre nagyobb szeletét teszik ki a saját üzletek, befektetések, egyéni szponzorációs megállapodások is.

Ez alól a trend alól természetesen Serena Williams sem vonta ki magát, de megtalálta, mi az a márka, amibe a legtöbbet kell invesztálnia: saját maga.

„Sokkal inkább akarok egy márka lenni, semmint csupán egy arc” – mondta annak kapcsán, hogy mélyebben akarja kihasználni, azt, aki lett. Nem elégszik meg a címlapokkal és a reklámszerződésekkel, aktív részese akar lenni annak az üzletnek, ami a személyisége köré épül.

2017-ben jelentette be, hogy állapotos, abban az évben életet is adott Olympia nevű lányának – a szülést követő tüdőembólia miatt a pályára később tudott csak visszatérni. Egész addigi karrierje csúcsokról és mélypontokról szólt, de többször is visszakapaszkodott a világ tetejére. A szülés után visszatérve már mint egyfajta kulturális ikont fogadta a nyilvánosság. Különösen igaz ez a hazai közönségére: a mérések szerint valamennyi társadalmi rétegben kimagasló az ismertsége és a pozitív megítélése Amerikában.

Serena Williams 17 évesen valósággal berobbant a tenisz addig hófehér világába. A sportot ismerők már addig is találkozhattak a nevével. A különutas fekete lány agresszív, erőtenisszel lepte meg az ellenfeleit, hogy aztán 1999-ben megnyerje első Grand Slam-tornáját, a US Opent (a győzelemig vezető úton Szeles Mónikát a negyeddöntőben múlta felül, testvérét a végül a döntőben legyőzött Martina Hingis ejtette ki az elődöntőben). Az egész világ felfigyelt a csodagyerekre.

Édesapjuknak nem volt különösebb kapcsolata a tenisszel, lányait még is erre terelte. Richard Williams autodidakta módon sajátította el a sportág alapjait, ami azért lett számára vonzó, mert szembesült azzal, hogy keresetéhez képest milyen magas pénzdíjak vannak a teniszben. Eldöntötte, hogy a lányaiból profi játékost farag. A kaliforniai Compton városában az utcán gyakoroltak és közben magántanulók voltak.

„Amikor megláttál pár ember AK-47-essel az oldalán elsétálni, akkor arra gondoltál, ok, itt az ideje bemenni a házba”

– emlékezett vissza Serena a Forbesnak erre az időszakra.

Ha valamiért komoly kritika érte a családot, az éppen az, ahogy az édesapa vasakarattal nevelt profit a lányaiból, akiknek köszönhetően olyan jólétet értek, amiről korábban nem is álmodhattak. Nem túlzás, Richard Williams fanatikus volt, aki már a gyerekek születése előtt tervet készített arra, milyen úton jutnak el a tenisz világ csúcsára. A lányok visszautasítják, hogy apjuk eszközként használta volna őket.

Azokra figyel, akikre mások nem – így találta meg a helyét az üzleti életben

Fizikai adottságaikban megelőzték életkorukat a lányok (14 évesen mutatkoztak be felnőtt mezőnyben), az apjuk mégis ódzkodott attól, hogy tenisz akadémiára írassa őket. Több helyen is megfordultak, de Richard Williams mindig a maga útját akarta járni, ami sok konfliktussal járt.

Ez pedig mély nyomott hagyott a 17 évesen már is csúcsra jutó Serenában.

Ez valóban formálta – a pályán és azon kívül is – hogy hogyan gondolkodom a kockázatvállalásról, arról, hogy hogyan tűnjek ki, hogyan legyek más.”

Ez pedig pontosan látszik a befektetési portfólióján is. Az Egyesült Államokban a női alapítók startupjaiba egyszámjegyű százaléka folyik a befektetői tőkének ma is, az arány úgy sem sokkal jobb, ha női társalapítókat veszünk, akik mellett férfiak is vannak. A spanyolajkú vagy fekete alapítók cégei szintén a befektetői radaron kívül esnek jobbára. Ez a világ majdnem annyira fehér, mint az a teniszvilág volt, amit a Williams-nővérek felforgattak.

Serena ugyanakkor itt is a különutas reménységeket keresi és jó üzleti lehetőséget lát abban, hogy ott fektet be, ahova mások nem igazán fókuszálnak. Kellő befektetői érdeklődés hiányában ezek a cégek hamar elhullanak, ha tehát Serena fel akarja tölteni a portfólióját, a korai fázisban be kell lépnie ezen cégek életébe.

A Serena Ventures előtt egyszer fektetett startupba, 250 ezer dollárt – mindet el is bukta.

Ez is óvatosságra inti, nem hazárdírozik és már nem költekezik túl, a magvető fázisban találta meg a helyét, a portfólió túlnyomó részét ma is ilyen korai fázisú cégek teszik ki. Befektetőként a hozzá közel álló területek – mint az egészség és a divat, dizájn – mellett az élelmiszeriparban és az e-kereskedelemben aktív.

Profi karrierje alatt mindig a megfelelő szakemberekkel vette körül magát, legyen szó edzőről vagy a reklámszerződései kezeléséről. A korai startupbefektetések nagyon kockázatosak, de a szakértelemre itt is számít, a Szilícium-völgyben edződött tanácsadókkal vette magát körbe. Az egyikük Chris Lyons, a neves Andreessen Horowitz befektetési cégtől, aki informális tanácsadó és jó barát is egyben.

Szenvedélyesebb, mint az emberek 99 százaléka ezen a téren”

– mondta Lyons a Forbesnak. „Rendszeresen megkeres, hogy mit gondolunk a cégekről.” Williams régi barátja az a Sheryl Sandberg (a Facebook/Meta volt operatív vezetője) is, akivel egy időben együtt ültek a SureyMonkey igazgatótanácsában. „Mindig sokféle területen kérek tőle tanácsot” – mondta róla Williams. A legfőbb mentora ugyanakkor a férje, sokban támaszkodik rá.

Amikor 2015-ben találkoztak, Serena még sosem hallott a Redditről, de Alexis sem tudott túl sokat a teniszről. Ami összekötötte őket: az ambíció. Ma már nemcsak az életük közös, vannak közös befektetéseik is. De nem családi üzletet építenek, hanem ahogyan Serena mondja, ők egy „business family”.

A Serena-faktor

Serena Williams komoly követőbázissal rendelkező énmárka, és ezt a népszerűséget olyan óriáscégek használják, mint a Nike. Már ebből is sejthetjük, mit jelent, ha egy feltörekvő, induló cég mellé áll oda. A kapcsolati tőkéjéből adódó plusz tudás mellett ez az, amiben a legnagyobb hozzáadott értéket tudja adni induló befektetéseinek. Láthatóságot és hitelességet.

 „Az ő platformjának használata, hogy beszéljen a küldetésünkről, volt a legnagyobb támogatás, amit kaptunk a tőkéjén kívül”

– mondja Georgina Gooley, a Billie társalapítója. A Serena Ventures által felkarolt cég nőknek szánt, megfizethető árú borotvák gyártásával kezdte (egy adószabály miatt a női borotvák drágábbak Amerikában, mint a hasonló férfi verziók).

A portfólió szépen teljesít, Serena olyan cégekbe fektetett, mint a Patreon, a Coinbase, a Daily Harvest, a Lola, a Bumble vagy az Olly Nutrition – és már 3 exitet is összehozott (Olly, The Wing és Billie). Átlagosan 5 millió dollárt fektet egy-egy cégben, de az 56 befektetéséből 31 olyan van, amiben másokkal együtt szállt be. Összesen 10 olyan startup van, ahol vezető befektetőként jelent meg. A Crunchbase adatai szerint a Serena Ventures szépen belesimul az ökoszisztémában. Az alapítóban nem csak a hírességet, hanem a megfontolt befektetőt is látják. Portfóliócégeinek több mint 60 százaléka kapott újabb körös befektetést a Serena Ventures beszállása után.

Én, Serena

„Éppen beszéltem, amikor Serena félbeszakított, és elkezdett kérdezősködni a terjesztési csatornákról, a KPI-kről és a növekedési stratégiákról” – mesélte az egyik ügynöke pár éve a Forbesnak egy, a Nike-nál tartott tárgyalásról. „Körbenéztem és láttam az arcukat. . . Serena olyan szinten van, hogy meg akarja érteni az üzleti folyamatokat és módszereket. Erre sokan nem számítanak.”

A divatipar és a dizájn mindig is közel állt hozzá – és igen jövedelmező reklámszerződéseket kötött partnereivel. A saját befektetőcég azonban kinyitott egy új lehetőséget, ami még nagyobb nyereséggel kecsegtetett: egy saját maga által finanszírozott márka, az S by Serena elindítását.

2019-ben lépett piacra sajátmárkás termékeivel, utóbbit szó szerint kell érteni. A jellemzően 200 dollár alatti pólók, nadrágok, pulcsik feliratai mind Serenára vagy az általa bejárt útra utalnak. Az első kollekció 2019 szeptemberében a New York-i divathéten mutatkozott be, majd októberben kapott lendületet, amikor Williams közeli barátnőjét, Meghan Markle-t a kollekció Boss feliratú blézerében látták, gyorsan el is fogyott, annyi megrendelés érkezett a webshopba. (Williams később egy babaköszöntővel viszonozta a szívességet a sussexi hercegnének.)

Olyan márkát szeretnék létrehozni, amely hosszú életű, akárcsak a karrierem. Ami nem csicsás, nem ilyen vagy olyan, nem trendi, hanem egy alapelem, akárcsak a teniszjátékom.”

Stílszerűen egy Vogue-nak adott interjúban jelentette be, hogy a US Open után befejezi, de a teniszkarrierje mintha nem akarna véget érni. A tornának a ma már Billie Jean King nevét viselő nemzeti teniszközpont ad helyet, Serena Williams tegnap este természetesen megint a centerpályán, az Arthur Ash-ben lépett pályára a második kiemelt Anett Kontaveit ellen. A 30 ezer néző előtt rendezett meccsen borítva a papírformát győzni tudott, és továbbjutott. A torna előtt azt mondta, semmilyen nyomás nincs rajta, nem kell semmit bizonyítania már, élvezni fogja a végjátékot.

2019-ben úgy nyilatkozott a Forbesnak, hogy nem fog sietni azzal, hogy befejezze a sportolói karrierjét. Három évet játszott még, most 40 évesen pedig valami új következik, aminek az alapjait már lerakta. Ruhakollekcióval, üzleti sikereivel azt üzeni a hozzá hasonlóan nehéz helyzetből induló fiataloknak, hogy merjenek mások lenni és valósítsák meg, ami bennük van. Mára már maga King is rájött, hogy miközben a lényegéből Serena valóban semmit sem adott fel, nagyon is sokat változott és közben igenis sokat változtatott az őt körülvevő világon. A hét elején már azt a jótanácsot adta neki, hogy készüljön fel, mert az, ahol most van, még csak valaminek az eleje.

The post Serena Williams, a különutas sportcsillag, aki az üzleti életben is a csúcsra tör appeared first on Forbes.hu.