:

Tesco-vezér: Recesszióra felkészülni, természetes, hogy az infláció miatt inkább a saját márkást veszik

Pálinkás Zsolt szerint szó sincs extraprofitról a kiskereskedelemben, az árstop fenntarthatatlan és piactorzító, bizonyos ágazatok készülhetnek a recesszióra, a vásárló szoros büdzséje miatt pedig itt a lefelé vásárlás és az azonnali kedvezmények kora. Kivonulni nem terveznek.

Interjút közölt a Portfolio Pálinkás Zsolttal, a magyar Tesco vezérigazgatójával. Beszélt többek közt

nem létező extraprofitról,hosszú távon fenntarthatatlan árstopról,hogy bizonyos szektorok kemény időszak elé néznek,lefelé vásárlásról és az azonnali kedvezmények korszakáról,illetve arról, marad-e a Tesco Magyarországon, vagy sem. Több ebből Tovább durvul a háború a techszektor egyik legforróbb frontvonalán Lejjebb csavart fűtés: már az energiahivatal is spórolásra buzdít

Extraprofit

Pálinkás szerint

„a szektor mutatói alapján nem beszélhetünk extraprofitról”,

a kiskereskedelem profitja globális szinten átlagosan 2-5 százalék a forgalomhoz mérten. Hozzáteszi, „valóban óriási bevétel látható a kiskereskedelemnél” ugyanakkor ki kell fizetniük „a megvásárolt árut (ami körülbelül a bevétel 70 százaléka), az áfát és az adókat, hűteni és fűteni kell az épületeket, finanszírozni kell a logisztikát”. Ennek a végén lehet csak szó 2-5 százalékos profitrátáról.

Tavaly hat százalékkal emelkedett a forgalmuk, de a 13 milliárdos eredményből kb. 8 milliárd a korábbi értékcsökkenés és a követelésre számolt értékvesztés visszaírásából származik. Így valójában Pálinkás szerint csak 5 milliárd forint eredményről beszélhetnek, ennek a kétharmada is költségmegtakarításból jött össze.

„Csak az idén fizetendő extraprofitadó kb. 21 milliárd, ezenfelül az árstoppal eddig közel 7 milliárd forintot adtunk át eddig a családoknak”

– mondta.

Árstop

Ami az árstopot illeti, Pálinkás szerint az érintett termékek adott kategóriáinak minden elemét érinti az intézkedés. Megborultak az árszerkezetek és a beszerzési folyamatok, a beszerzési infláció pedig jelentős, emiatt később is növekvő beszerzési árakra számítanak.

„A fix árak hosszú távon piactorzító hatásúak”,

mondta, a kiskereskedelmi szereplők versengésével pedig „a vásárló jár igazán jól”, ők jelölik ki az irányt a szektornak. Hiába torzít az árstop, Pálinkás hozzátette, hogy a szándékkal, avagy az infláció csökkentésével „természetesen” egyetértenek.

Infláció, recesszió

A jelenlegi inflációs folyamatról azt mondta, „az élelmiszer csak egy részét teszi ki az inflációnak, a másik felét az energiaárak adják, amelyek az elmúlt két évben megháromszorozódtak”. Ez utóbbi érinti a beszállítókat is, amit lehetőség szerint ők is beépítenek az árakba, ez pedig generálja a kiskereskedelmi inflációt is. „Az energiaköltségeken számottevően faragni nem tudunk, ennek ellenére nem tervezzük a nyitvatartás csökkentését.”

Pálinkás szerint az „inflációs folyamat végét nem látni még”, ami pedig személy szerint őt illeti, „nem optimista”.

„Készülni kell a recesszióra is, bizonyos szektorok nagyon kemény időszak elé néznek, főleg azok, amelyek nem létszükségleti termékeket állítanak elő vagy szolgáltatnak.”

Lefelé vásárlás, azonnali kedvezmények

Lefelé vásárlási tendenciát Pálinkásék is tapasztalnak, avagy a korábban prémium terméket preferáló vásárlók közül többen más, olcsóbb kategóriákba is belekóstolnak. „Saját márkánk részesedése folyamatosan emelkedik”, mondta, de a lefelé vásárlás szerinte „természetes reakció”, mivel

„a lakosságnak a lehető leghatékonyabban kell a rendelkezésre álló jövedelmét beosztania”.

És „mivel a büdzsé szoros, az instant azonnali kedvezmények korát” látja Pálinkás beköszönteni.

Kivonulás?

A Portfolio rákérdezett arra a kritikára is, miszerint a Tesco az elmúlt években kevés beruházást, boltfelújítást hajt végre más, nagyobb láncokhoz képest, amit akár a kivonulás előkészítéseként is lehetne értelmezni. „Másfél-két éve a lengyel üzletágunkat eladtuk, ez a tranzakció azonban pont azért jött létre, hogy a forrásainkat a többi közép-európai piacunkra koncentrálhassuk” – felelte Pálinkás. Majd felsorolva hosszabban az elmúlt időszak fejlesztéseit, átalakításait, úgy reagált a felvetésre, hogy

„az itt maradást készítjük elő immár 26 éve”.

The post Tesco-vezér: Recesszióra felkészülni, természetes, hogy az infláció miatt inkább a saját márkást veszik appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés