:

Egy kiesett fog is lehet szexi – íme a magyar fotós, akiért a Dior is kapkod

Egy kiesett fog is lehet szexi – íme a magyar fotós, akiért a Dior is kapkod

Mikor Gólya Ági az idei 30/30-at állította össze, az elsők között javasoltam a listára a békéscsabai származású fotóst, Martin Wandát, aki egészen addig szerepelt is a shortlisten, míg ki nem derült, hogy nemrég ünnepelte 31. születésnapját. Mekkora pech! Pedig, ha valaki, hát ő tényleg illett volna rá: fiatal, sikeres és egyedi. Olyan márkákat fotóz, mint a Dior, a Louis Vuitton vagy a Burberry, a Canon Europe nagykövete, és többek között a Vogue-ban és a Dazedben is szerepeltek már a képei. Sejthetitek, hogy ez közel sem a teljes lista. De ha a száraz infóknál valami még érdekesebb, az az a különleges világ, ami Wanda fejében megteremtődik, és a képeken visszatükröződik.

Wanda művészcsaládba született. A vasárnapi családi ebédek közben szobrászatról, filmekről, irodalomról beszélgettek körülötte rokonai, rövid időn belül pedig ő is az alkotás felé fordult. Eleinte a festészettel kacérkodott – járt a Képző előkészítőjére is –, de mikor megkapta édesapjától az első fényképezőgépét, 180 fokot fordult a világ. Apja (a szintén fotós Martin Gábor) jobban örült volna, ha kitűnő tanuló gyerekéből ügyvéd vagy építész lesz, de miután ráörökítette a fotográfiai ismereteit, ez a kérdés eldőlni látszott. Wanda szerint ez részben annak köszönhető, hogy nagyon türelmetlen természet, és míg egy festmény heteken át készül, a fotónak instant eredménye van.

Fotó: Sebestyén László

Végül párhuzamosan végezte el a MOME fotószakát és az ELTE filmtörténetét, és az utóbbin elsajátított gender studies, a művészettöris ismeretek és a rengeteg film legalább olyan fontos kellékei művészetének, mint maga a fényképezőgép.

„Az ELTE-n tanultak nagyban formálták a vizuális látásmódomat, a nagyobb divatanyagoknál konkrétan filmes inspirációk és művészettörténeti utalások köszönnek vissza.”

Wanda az egyetemi évek alatt összeköltözött egy MOME-s divattervező sráccal, és rövid időn belül el is készültek első divatfotói, aminek láttán egyre több diáktársa kérte fel a kollekciói lefotózására. A divatportfólió és a kapcsolati háló kéz a kézben épült, és szépen lassan a nagyobb divatmagazinok is felfigyeltek a képeire. Közben pedig folyton ott volt a zene mint örök szerelem, és mint fotótéma is. Wanda igazi rajongólánynak vallja magát, akinek egy álma vált valóra, amikor a HS7 felkérte a jubileumi promófotóik elkészítésére 18 éves korában. A fotós azóta már otthonosan mozog nemcsak a hazai, de a külföldi bandák backstage-ében is. Többek között olyan nevekkel dolgozott, mint az Eagles of Death Metal, a The Horrors vagy a Fat White Family. De erről majd később.

És ha már a mérföldköveknél tartunk, a londoni Erasmus-program mindenképp annak számított. Itt vált egyértelművé, hogy „London Calling”, úgyhogy Wanda az egyetem elvégzése után rögtön rohant vissza, elvégezte a divatfotózás mester szakát, és azóta is kinn él. Hiszen ott egyben megtalálható minden, amit szeret:

Jane Austen, a Brontë nővérek és persze a Sex Pistols meg az egész punk szcéna is.

Fotó: Sebestyén László

Ahol a punk és a reneszánsz találkozik

És most, hogy túlestünk a legfontosabb életrajzi mérföldköveken, végre elmondhatom, miért éreztem égetőnek, hogy bemutassam Wandát a Forbeson. Azon kevés művészek közé tartozik, akik bármilyen témában is fotózzanak, a kézjegyük ugyanúgy ott van egy punk énekes portréján, mint egy Marc Jacobs divatanyagon. A rengeteg, egymásnak látszólag ellentmondó kulturális hatás izgalmas elegyet alkot, és különleges, új világot hoz létre. Találkozik egymással a Gyűrűk Ura, Ophelia, a Dreamers című film, Sid Vicious és a kosztümös hölgyek, a végeredmény pedig egyszerre festői és bizarr. A képekben ott rejtőzik a szubkulturális érdeklődés, a másság, a szexuális identitás és a genderfluiditás, meg persze Wanda örök kedvenc témája, a szerelem. És direkt a felsorolás végére hagytam a kedvencem: az elképesztő modellválasztást!

„Nem a tradicionális szépségideálnak megfelelő embereket szeretem általában fotózni, sokkal jobban vonzzanak az outsider karakterek,

mint amilyen a Midnight Cowboy vagy a Buffalo ’66 című film főszereplője is. Tetszik egy hiányzó fog, egy furcsa haj vagy testalkat. Nagyon támogatom, hogy az utóbbi időben eluralkodott a divatiparban a diverzitás fontossága, és nem csak szép lányokat, szép ruhákban, szép helyeken fotózunk. Imádom a meghökkentő, furcsa karaktereket.”

Wanda megmutatta két kedvenc modellét is: a francia modell-színész-énekes Bambout, Serge Gainbourg halála előtti utolsó partnerét, valamint a Fat White Family gitárosát, Saul Adamczewski portéját veszi elő.

Saul Adamczewski Bambou

Fotózás mint terápia

Arra kértem Wandát, válassza ki a kedvencét és meséljen arról. Egy korábbi beszélgetésünkben a Loverst említette, amiben a londoni underground fiatalságról készített szerelmes fotókat, de ezt azóta felülírta a karantén alatt született önarcképsorozat. A képeket egy nehéz időszak és a hozzá kapcsolódó terápiás folyamat inspirálta.

„Az első karantént Londonban töltöttem egyedül, és pont akkortájt mentem keresztül egy szakításon.

A szakítás és a bezártság megviselt, de ez tökéletes időszak volt a befelé figyelésre.

Elkezdtem terápiára járni, és ennek köszönhetően felfigyeltem az elmúlt hét-nyolc évemben megjelenő párkapcsolati mintázatokra, és az azokhoz kapcsolódó családi örökségekre.”

Wanda egyre jobban megértette saját választásait, és ezzel párhuzamosan belefogott az önarcképsorozatba. Négy hónapon keresztül szinte mindennap készített egy képet, majd kollázsként szövegeket is illesztett hozzájuk. Az írások között egyaránt szerepelnek irodalmi művek a szerelemről, saját üzenetek egyéjszakás románcokból, Tinder-randiktól és hosszabb párkapcsolatokból – olykor romantikusak, olykor pedig kíméletlenül fájdalmasak vagy megalázóak.

„Tízéves korom óta megvan ez a becsípődésem, mindig nagyon érdekeltek a beteljesületlen szerelmi történetek. Ott vannak a preraffaeliták, Ophelia, Lady Shalott, az Üvöltő szelek, egy csomó szívtörött nő története. A képek, amiket magamról csináltam, direkt vagy indirekt referenciák ezekre az alakokra.

Így próbáltam ütköztetni a saját tapasztalataimat és az idealizált kapcsolatokat, ezzel illusztrálva a posztmodern szerelmet.”

A képek terápiás jellege nem csak Wandára hatott. Miután megnyílt pesti kiállítása, özönlöttek a visszajelzések a lányoktól, akik hasonló élményeket éltek át, és erőt adott nekik a fotókiállítás. Ha erről lekéstél, ne csüggedj, ugyanis, ha minden jól megy, hamarosan könyv is készül a sorozatból.

A rock’n roll az nem egy tánc

2015 novemberében szörnyű tragédia rázta meg a világot. Az Eagles of Death Metal párizsi koncertjét terrortámadás szakította félbe, amin 89 ember életét vesztette, és többen súlyosan megsebesültek. A zenekar neve összekapcsolódott a terror fogalmával, tagjai azóta sem heverték ki a történteket. Ez derült ki azon a napon is, amikor Wanda a frontembert, Jesse Hughes-t fotózta, aki egy váratlan pillanatban elővette pisztolyát, és hosszasan mesélt a traumájáról. Hughes elmondta: ha akkor nála lett volna a fegyver, talán máshogy ér véget az este. Wandát – aki megrendültségében sem felejtett el fotózni szerencsére – végül egyedüli fotósként engedték fel a színpadra az aznap esti koncerten. Elmondása szerint ezzel a képsorozattal lángolt fel soha el nem múló szerelme a portréfotózás iránt.

Jesse Hughes

De szintén a kamerája elé állt már a The Horrors, Zara Larrson, Tom Walker, Sean Lennon, a Királyi Balett botrányhős balett-táncosa, Sergei Polunin, és kedvenc zenekara, a Fat White Family is. A művész tagadhatatlanul vonzódik a rosszfiúkhoz, és úgy tűnik, különös érzéke van ahhoz, hogy a közös munka során lehámozza róluk a külcsín rétegeit.

„A Fat White Family híres arról, hogy nem érnek oda sehova időben, drogbotrányaik vannak, ennek ellenére leszerveztem velük egy négyórás fotózást. A megbeszélt időpontra persze egyetlenegy tag ért, a többiek vagy 2-3 órát késtek. Kis híján idegösszeomlást kaptam, de aztán mégis az egyik kedvenc fotósorozatom lett ez végül.

Ott is kicsit úgy éreztem, hogy el tudtam csípni valami igazit a személyiségükből.”

Sundara Karma Surfbort Fat White Family

Wanda mindeközben arról sem feledkezik meg, hova kötik gyökerei. Mivel a magyar zenekarok különösen közel állnak a szívéhez, ha itthon jár, mindig elvállal pár szerelemprojektet kedvenceinek. Többször is fotózta például a 30Y-t, az Ivan and the Parazolt, Devát, a Middlemist Redet, a Fran Palermót, akikkel a szakmai kapcsolat mellett mély barátságot is ápol.

„Mivel a karantén alatt sok reklámot fotóztam, megadatott az az anyagi biztonság, ami mellett elvállalhatom olcsóbban ezeket a szerelemprojekteket.

Alapvető része az életemnek a zene és a koncertre járás, gyerekkoromtól nagy alteros voltam, a magyar zenei szcéna örök szívügyem. Mindig tudtam, hogy nem ezeken a bandákon akarok meggazdagodni, ellenben nekik szükségük volt a segítségemre, pláne a covid idején.”

Vitáris Iván Henri Gonzo

Marc Jacobs, Luis Vuitton, meg a többiek

Wanda egyaránt jól ismeri a self-management és az ügynökségi munka viszontagságait, pár tippje jól jöhet a feltörekvő művészeknek. Mikor Londonba költözött, új portfóliót kellett kiépítenie, és elsősorban social media jelenlétére támaszkodhatott a kapcsolati háló fejlesztésében. Egy szépen felépített Instagram bizony aranyat ér – ezt bizonyítja többek között az is, hogy itt találta meg első ügynöksége is, ami leszerződtette. Innen pedig már egyenes út vezetett az olyan nevekhez, mint a Marc Jacobs, a Dior, a Diesel, a Saint Laurent, a Burberry, és olyan magazinokhoz, mint a Vogue, a Rollacoaster, a Marie Claire vagy az Elle UK.

Louis Vuitton Mihalik Enikő / Fashion Street Bp Szabó Matheos / Hunger Magazine

„Lehet az ember iszonyatosan tehetséges, lehet nagyon sajátos vizuális világa, de hogyha ezek a képek a fiókban maradnak, minden hiába.

Le kell győzni a gátlásokat, és igenis menedzselni magunkat a közösségi médiában.

Apámék idejében ez még lehetetlen lett volna, most viszont már tizenéves fotósok is nagy babérokra törhetnek. A mai napig e-mailek százait küldöm ki, hogy bemutassam magamat ügynökségeknek, szerkesztőknek. A networking minimum 50 százaléka a munkának.”

The post Egy kiesett fog is lehet szexi – íme a magyar fotós, akiért a Dior is kapkod first appeared on Forbes.hu.

The post Egy kiesett fog is lehet szexi – íme a magyar fotós, akiért a Dior is kapkod appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés