:

Startup mérőszámok és mutatók. Gyűjtemény

Startup mérőszámok és mutatók. Gyűjtemény

Ebben a cikkben megtalálod a legfontosabb startup mérőszámok gyűjteményét. Elsőre csak definíciókat hozunk, de egy sorozatot kezdünk el, így hamarosan részletesen is olvashatsz minden metrikáról. Ha nem szeretnél lemaradni, a jó öreg hírlevél feliratkozás segíteni fog. (A cikk végén a form ;). Korábban is írtunk már a startup világhoz kapcsolódó problémákról. 10 hiba, ami lassítja a startup növekedését cikkünket itt olvashatod. Az adatvezérelt marketing gyakorlatáról pedig ezt az írásunkat ajánljuk.

Startup mérőszámok csoportosítása

A kigyűjtött mérőszámokat 4 csoportba sorolhatjuk: akvizíciós mérőszámok, működéshez kapcsolódó metrikák, megtartás mérőszámai és a bevételi mutatók.

Akvizíciós mérőszámok

Az akvizíció mérőszámai az ügyfélszerzés hatékonyságát jelzik.

Leadek, azaz a potenciális vásárlók azok a weboldal látogatók, akik valamilyen módon kimutatták közvetlen érdeklődésüket a kínált termék / nyújtott szolgáltatás iránt.

Lead konverzió, azoknak a potenciális ügyfeleknek a százalékos aránya, amelyek fizető ügyfelekké válnak. Az értéket úgy számoljuk ki, hogy az új ügyfelek számát elosztjuk az összes lead számával.

CPL (Cost per Lead), azaz az érdeklődő / potenciális ügyfél költsége az az összeg, amelyet egy új lead megszerzésére költünk. Az értéket úgy számoljuk ki, hogy a marketing költést elosztjuk az érkezett leadek számával. Az érték kiszámítható havi, heti, napi szinten, illetve forgalmi csatornánként is.

CAC (Customer Aquisition Cost), azaz az ügyfélszerzési költség megmutatja, hogy mekkora összeget költöttél el azért, hogy egy ügyfelet megszerezz.

CAC Payback, azaz az ügyfélszerzési költség megtérülése azoknak a hónapoknak a száma, amennyi idő alatt kifizetődik az egy ügyfél megszerzésére költött összeg. Minél rövidebb ez az időszak, annál nagyobb a növekedés.

Működéshez kapcsolódó mérőszámok

A működéshez kapcsolódó költségek, és azok mérőszámai kiemelkedően fontosak egy startup életében, hiszen ezek a számok a legélesebb visszajelzések a vállalkozás fenntarthatóságáról, élethosszáról, jövőbeni kilátásairól.

Operating profit, működési nyereség vagy az adózás előtti eredmény jelzi azt, hogy a vállalkozás mennyivel tudott többet megtermelni a kiadásokra fordított összegnél. A kiadásokra fordított összeg tartalmazza a termékek és szolgáltatások, valamint a működés költségeit. Másik nevén ez a mérőszám az EBIT, azaz Earnings Before Interest and Taxes

Gross profit, avagy a bruttó nyereség a vállalkozás nyeresége a termékek, szolgáltatások beszerzési árának levonása után. Ez a mérőszám nem veszi figyelembe a működési költségek mértékét.

Cost of Goods Sold, avagy a beszerzési költség az eladott termékek/szolgáltatások költsége. Attól függően, hogy mi a vállalkozás profilja ez az összeg függhet az előállítás, beszerzés és a szolgáltatás megvalósításához kapcsolódó költségektől.

Kiadások azok a költségek, amelyek a vállalkozás működésének fenntartásához szükségesek. Ide soroljuk a marketing és sales költségeket, az adminsztirációs és menedzsmenthez kapcsolódó költéseket, a kutatás és fejlesztés költségeit, vagylamint a termék beszerzési és szolgáltatás fenntartési költségét.

Gross Margin, azaz a bruttó árbevétel az egyik legnépszerűbb startup mérőszámok egyike. Erre kérdeznek rá a befektetők, ez a szám jelzi, hogy a teljes árbevételből mekkora összeg marad, ha levonjuk a beszerzési költségeket.

Burn Rate a havonta “elégetett” pénzösszeg mennyisége. Azért fontos ez a mérőszám, mert megmutatja, hogy a rendelkezésre álló pénz meddig fog kitartani.

Kutatás és fejlesztés költségei. Ide jellemzően azoknak a vezetőknek, alkalmazottaknak és vállalkozóknak a (bér)költségét számoljuk, akik a termékfejlesztésben részt vesznek. Ide tartoznak még azok a szolgáltatások és eszközök

Cash Runway, azaz a hónapok száma, amíg a rendelkezésre álló pénzösszeg kifut.

Sales és Marketing költségek minden olyan kiadást tartalmaznak amelyek a termék vagy szolgáltatás értékesítéséhez és marketingjéhez kapcsolódnak.

Általános és adminisztratív költségek teszik ki egy cég működésének jelentős részét. Ezek a költségek jellemzően fix összegek, és nincsenek közvetlen hatással a bevételekre.

Lemorzsolódás/bevételkiesések mérőszámai

A bevétel és kiadások számításakor kritikus azoknak a tételeknek a követése, amelyek a bevételcsökkenéseket is monitorozzák.

Negative Churn az, amikor a meglévő ügyfelektől származó új bevétel meghaladja a lemondásokból és kisebb csomagokra váltások miatt kiesett bevétel mértékét.

MRR Churn, azaz a Monthly Recurring Revenue Churn az a havonta megjelenő bevételkiesés, ami a lemondások és a kisebb csomagokra váltások generálnak.

Customer Churn azoknak az ügyfeleknek a százalékos aránya, akiket a vállalkozás egy meghatározott időtartam alatt elveszít.

Revenue Churn az bevételkiesés, ami a lemondások és a kisebb csomagokra váltások generálnak. Jellemzően havi intervallumokra kalkulálják, ezért MRR Churn az általánosabb megnevezése.

Bevételi mutatók

LTV : CAC Ratio, azaz Life Time Value és a Customer Acquisition aránya az a költségarány, ami megmutatja, hogy egy vevő/ügyfél mennyit költ el mielőtt lemorzsolódna ahhoz viszonytva, hogy mennyibe került a “megvásárlása”, vagyis mennyi volt az ügyfélszerzés költsége.

Customer Lifetime Value a megszerzett ügyfél által elköltött összeg mértéke mielőtt még lemorzsolódna. Fontos, hogy ez az érték magasabb legyen, mint a beszerzési költség.

Average Revenue per Account az egy ügyfélre/vásárlóra számított átlagos bevétel, ami a havi átlagos bevétel mértéke elosztva az ügyfelek számával.

New MRR, avagy az a mutató, ami jelzi az új előfizetők által generált havi bevételt.

Monthly Recurring Revenue (MRR), azaz a kiszámítható havi bevétel.

Total Revenue, azaz a teljes bevétel akkor fontos, ha szeretnéd tudni, mennyi pénzt termel a vállalkozás. A teljes bevétel, más néven bruttó bevétel, az ismétlődő (MRR) és nem ismétlődő bevételi forrásokból származó összes bevétel.

The post Startup mérőszámok és mutatók. Gyűjtemény appeared first on GrowthHackers.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés