Ingatlanpiac: a forgalomcsökkentés fordulatot hozhat a belvárosban
A KSH statisztikái alapján 2020. december 31-én közel 700 ezer személygépjármű szelte a főváros útjait és számuk 2012 óta folyamatosan növekszik. Egy nemzetközi felmérés adatai alapján, bár 2020-ban jelentősen javult a helyzet, amiben feltételezhetően a koronavírus járvány is közrejátszott, éves szinten így is átlagosan 54 órát, azaz több mint két napot töltöttek a budapesti sofőrök forgalmi dugóban.
A növekvő gépjárműforgalom és az ezzel kéz a kézben járó környezetszennyezés és gépjárművek által elfoglalt közterület ? ami korábban sok esetben zöldterület volt ? egyértelműen rontja az ottlakók életminőségét, ezért a helyzet kezelésére már számos próbálkozás történt.
A belvárosi kerületek (V., VI., VII., illetve a XIII. kerület újlipótvárosi része) tavaly év elején fogtak bele a parkolási helyzet rendezésébe. Terézvárosban 2021 augusztusától a parkolóhelyek harmadát bizonyos napszakokban csak a helyi lakosok használhatják és január elsejétől Erzsébetvárosban is hasonló módon indul el – kísérleti jelleggel – a parkolás reformja.
Az elmúlt másfél évet vizsgálva elmondhatjuk, hogy rájárt a rúd a bulinegyed és a szűken értelmezett belváros ingatlanpiacára. Első pillantásra a parkolóhelyek számának csökkenése is azt eredményezheti, hogy a befektetési célú vásárlóknak még egy szempontot figyelembe kell venniük az ingatlanvásárlásnál. Ugyanakkor azzal, hogy csökken a kerület átmenő gépjárműforgalma, az itt lakók számára élhetőbbé válik a környezet és ez az ingatlanok iránti keresletre is kihatással lehet
? mondta Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.
A parkolási lehetőségek korlátozásának hatása önmagában nehezen számszerűsíthető, azonban több folyamatot is elindíthat az ingatlanpiacon. Arra valószínűleg még várni kell, hogy az agglomerációból ismét nagy számban a belső kerületekbe áramoljanak az otthonkeresők, de a csökkenő forgalom azok számára, akiket kifejezetten a közlekedés riasztott el a belvárosi léttől, olyan változás, ami újra vonzóvá teheti az érintett kerületeket. A közterületi parkolási lehetőségek korlátozása a garázsok piacát is felpezsdítheti, növekvő keresletet és emelkedő árakat eredményezve. Különösen igaz lehet ez a belvárosban, ahol a garázsok eleve korlátozott számban állnak rendelkezésre.
Belvárosi ingatlanpiaci körképA belvárosi kerületek ingatlanpiacának éves változásait vizsgálva (2020. III. negyedév és 2021. III. negyedév között) vegyes kép bontakozik ki. Míg az V. kerületben éves szinten 8 százalékkal, a VI. kerületben pedig 1 százalékkal növekedett az átlagár, addig a VII. kerületben 4 százalékos a csökkenés. A NAV forgalmi adatait feldolgozó OTP Lakóingatlan Értéktérkép legfrissebb adatai alapján továbbra is az V. kerület vezeti az árrangsort, átlépve az egymillió forintos határt (1014 ezer Ft/m2), a VI. kerületben az átlagos négyzetméterár 806 ezer forint, míg a VII. kerületben 714 ezer forint.
Hosszú távon vizsgálva a lehetséges következményeket és ciklikus piaci működést feltételezve, azaz, hogy a kertvárosok után ismét a belső kerületek kerülnek a figyelem középpontjába, elképzelhető, hogy a mostaninál élhetőbb környezet miatt még tovább növekedhet a belvárosi ingatlanok iránti kereslet és ezzel párhuzamosan a lakások ára is tovább emelkedhet. Természetesen a gépjárműforgalom korlátozása és ennek következtében az élhetőbb környezet mellett továbbra is nagyon sok a kérdőjel azzal kapcsolatban, hogy mit hoz a jövő a pesti belváros számára, hiszen a turizmus újraéledése egyelőre még várat magára.
Akinek már sikerültArra, hogy a szűkebb és tágabb értelemben vett forgalomcsökkentés, a gyalogos, kerékpáros forgalom erősítése, a tömegközlekedés előtérbe helyezése, a terület funkcióváltása hogyan befolyásolja az érintett ingatlanok értékét, számos példa áll már rendelkezése a fővárosban is.
Ott, ahol csökken vagy akár teljesen meg is szűnik a gépjárműforgalom, néhány év alatt az ingatlanárak növekedése figyelhető meg. Ez a folyamat játszódott le a mára szinte etalonná vált II. kerületi Lövőház utcában, vagy a XI. kerületi Bartók Béla úton, a pesti oldalon pedig példaként említhető a IX. kerületi Mester utca vagy a józsefvárosi Corvin negyed. Egy adott utca részleges vagy teljes lezárása és közösségi térré alakítása a tapasztalatok alapján a környező utcák keresettségét is növelheti
? tette hozzá Valkó Dávid.
Kapcsolódó Duna House: erős novembert zárt az ingatlanpiac Idén az első 11 havi adás-vételi adatok 15 százalékkal meghaladják az előző évit.The post Ingatlanpiac: a forgalomcsökkentés fordulatot hozhat a belvárosban first appeared on 24.hu.